W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z serwisu lublin.eu oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.
Narodowy Koncert Listopadowy
06.11.201310:31

Prezydent Miasta Lublin Krzysztof Żuk zaprasza mieszkańców Lublina na Narodowy Koncert Listopadowy. 9 listopada, o godz. 19.00 w Auli Collegium Maius Uniwersytetu Medycznego (ul. Jaczewskiego 4), zabrzmią utwory Witolda Lutosławskiego, Fryderyka Chopina, Krzysztofa Pendereckiego i Karola Szymanowskiego.
Ich wykonawcami będą nadzwyczajni artyści: Marcin Zdunik – laureat wielu konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych , zdobywca I nagrody w VI Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie i Grand Prix za wybitne wykonanie „Koncertu wiolonczelowego” Lutosławskiego, dwóch nagród specjalnych – za najlepsze wykonanie „ Wariacji Sacherowskiej” Patrona Konkursu i „Gigue na wiolonczelę solo” Pawła Szymańskiego oraz 7 nagród pozaregulaminowych i , towarzyszący Mu przy fortepianie, Jose Gallardo, rewelacyjny pianista - kameralista. Słowo wstępne o muzyce wygłosi Teresa Księska-Falger. Wstęp na koncert jest wolny. Program: W. Lutosławski - Grave. Metamorfozy na wiolonczelę i fortepian F. Chopin - Sonata g-moll op.65 *** K. Penderecki - Divertimento na wiolonczelę solo K. Szymanowski - "Pieśń Roksany" z opery "Król Roger" F. Chopin - Introdukcja i Polonez C-dur op. 3 Muzyka jest językiem, wyrazistą formą narracji, dzięki której poznajemy właściwości ludzi i sytuacji , uczestniczymy w osobistych losach i doświadczeniach. Sens i piękno artystycznej wypowiedzi , mikstury dźwiękowe, harmonię, konglomerat barw każdy z nas gromadzi, wchłania, wręcz smakuje , na własny niepowtarzalny sposób. To też jest rodzaj talentu , dar który pozwala żyć piękniej i budować wspólny świat... Narodowy Koncert Listopadowy A.D. 2013 przypada w 100. rocznicę urodzin Witolda Lutosławskiego i 80. (dokładnie 23 listopada) Krzysztofa Pendereckiego, dwóch muzycznych gigantów, których dzieła stały się miarą wszechrzeczy. Ich artystyczne credo nie ma wspólnego mianownika, świat opisany dźwiękiem wykazuje daleko idące różnice stylistyczne, harmoniczne i formalne, a jednak... to zawsze i wciąż, zrodzona z ducha i fantazji, muzyka polska . Nasza, odrębna, piękna, choć w sposób oczywisty uniwersalna i ponadczasowa. 9 listopada, o godz. 19.00 w Auli Collegium Maius Uniwersytetu Medycznego (ul. Jaczewskiego 4), zabrzmią utwory Witolda Lutosławskiego, Fryderyka Chopina, Krzysztofa Pendereckiego i Karola Szymanowskiego. Ich wykonawcami będą nadzwyczajni Artyści: Marcin Zdunik – laureat wielu konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych , zdobywca I nagrody w VI Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie i Grand Prix za wybitne wykonanie „Koncertu wiolonczelowego” Lutosławskiego, dwóch nagród specjalnych – za najlepsze wykonanie „ Wariacji Sacherowskiej” Patrona Konkursu i „Gigue na wiolonczelę solo” Pawła Szymańskiego oraz 7 nagród pozaregulaminowych i , towarzyszący Mu przy fortepianie, Jose Gallardo, rewelacyjny pianista - kameralista. Otwierające wieczór „Grave. Metamorfozy na wiolonczelę i fortepian” to przykład liryki instrumentalnej Witolda Lutosławskiego. Dedykowane pamięci Stefana Jarocińskiego, cenionego muzykologa , badacza muzyki Claude’a Debussy’ego, nawiązuje do „Peleasa i Malizandy”, odkrywczej - co do stylu i estetyki - opery francuskiego mistrza. Z czterodźwiękowego motywu (dźwięki : d- a –g -a) rodzi się fraza o rzadkiej urodzie, nostalgicznym zabarwieniu, przywołująca pamięć wieloletniej przyjaźni i niezapomnianych doświadczeń. Fryderyka Chopina reprezentować będą dwie kompozycje: młodzieńcza „Introdukcja i Polonez C- dur” op. 3 oraz „Sonata g-moll na fortepian i wiolonczelę” op. 65 , ostatnia z 4 form sonatowych artysty, dzieło prorocze, nowatorskie, przejmujące skalą ekspresji, zadziwiające zmysłem instrumentalnym. Wirtuozeria Poloneza, słyszalna w sposób szczególny w partii fortepianu, nawiązuje do praktyki wykonawczej europejskiego romantyzmu, ale też jest faktycznym zapisem wybitnych właściwości pianistyki samego Chopina - jednego z najwybitniejszych pianistów swoich czasów. W Sonacie role są wyrównane. To kameralistyka najwyższej próby, z całym bogactwem dźwiękowych znaczeń, osobistych myśli i przeżyć. Sonata g - moll , dedykowana przyjacielowi, wybitemu francuskiemu wiolonczeliście Auguste’owi Franchomme’owi okazała się ostatnim dziełem wydanym za życia jej twórcy. „Divertimento na wiolonczelę solo” Krzysztofa Pendereckiego, owoc współpracy z Mścisławem Roztropowiczem zachwyci z pewnością wszystkich poszukujących nowych wrażeń. To kompozycja „żywa’, w której wciąż , co parę lat, pojawiają się kolejne ogniwa, nowe pomysły. Pierwsze pochodzą z lat dziewięćdziesiątych minionego stulecia... Serenada, Scherzo, Notturno, Sarabanda (pamięci Jana Sebastiana Bacha), Tempo di valse , Aria to rodzaj nieprzerwanej wędrówki przez epoki, style , wędrówki z niesłabnącym zaciekawieniem, z wewnętrznym przekonaniem. Wspaniała koncertująca wiolonczela! I wyzwanie, dla najlepszych... I wreszcie Karol Szymanowski , „ojciec polskiej muzyki współczesnej" i jego „Pieśń Roksany” z opery Król Roger. Monolog królewskiej małżonki, wyrażający pozorny spokój i wewnętrzne napięcie, oczekiwanie i ból – fragment jednej z najbardziej wieloznacznych, genialnych propozycji artystycznych XX wieku. Tu w wersji na wiolonczelę i fortepian, autorstwa Marcina Zdunika. Teresa Księska - Falger