Płyta jest zbiorem utworów najciekawszych artystów związanych z Lubelszczyzną, wybranych przez portal kulturalny „BSNK” (www.brzydkieslowonak.pl/).
Na album swoje dokonania udostępnili uznani już na polskim rynku artyści tacy jak: Crab Invasion, Plug&Play, Miąższ. Na „NLM”
nie zabrakło także dobrze rokujących debiutantów: ParaVan, Sorr(y) czy Mel Tripson mających wszelkie predyspozycje, aby za kilka lat pełnić rolę headlinerów na niejednym muzycznym festiwalu czy przeglądzie.
"Nowa Lubelska Muzyka" zawiera 16 utworów (17 w wersji digitalowej), z czego kilka wcześniej niepublikowanych. Ukazują one szeroki zakres stylistyczny i gatunkowy, opisywanej na łamach serwisu muzyki. Traficie tu zarówno na klasyczne rockowe brzmienia, indie, pop, jak i elektroniczne czy eksperymentalne kompozycje.
Otwierająca płytę kompozycja Plug&Play -„Like Analog Tapes” przyciąga porywającym tanecznym brzmieniem nawiązującym do najlepszych tradycji brytyjskiej i amerykańskiej nowej fali lat osiemdziesiątych. Track numer dwa „Intolerable” w wykonaniu Mohipisian to z kolei próba przywrócenie należnego szacunku ambitnemu rock'n'rollowi. Propozycja Crab Invasion "One Day" jawi się jako hołd dla soft-rocka i białego soulu. Całkiem inaczej jest w przypadku grupy Borysa Kunkiewicza – Stonkatank. Dwuczęściowy „Satisfight” łączy dynamikę i energię towarzyszącą graniu na żywo z sinusoidą nastrojów związaną z setami dj-skimi. Tagami i nazewnictwem nie przejmują się natomiast członkowie Na Tak, umiejętnie czerpiąc ze spuścizny muzyki rozrywkowej ostatnich 40 lat.
Nagranie ukryte na „NLM” pod numerem 6. - „J 8,48” jZamojskiego reprezentuje epkę „Sześć” [sic!], na której artysta łączy mniej znane jazzowe kompozycje z własnymi pomysłami. W połowie płyty otrzymujemy także znakomicie zaśpiewaną i z talentem zagraną piosenkę „Nie lubię”, do której Miąższ nakręcił jeden z pierwszych w Polsce teledysków w technologii 3D. Mozaiką, surf-rocka, free, trash-country, western-punka oraz hippie the hop popisał się Jacek Steinbrich w „The Final Brawl”, powstałym na potrzeby wyimaginowanej polsko-amerykańsko-hiszpańskiej koprodukcji filmowej „Los Vaqueros en la Cocina”.
Numer 10. na albumie czyli noise popowy „Black Milk” młodego zespołu ParaVan zdążył już zaistnieć na antenie radiowej Trójki. Mediany debiut mają za sobą również panowie z Infradźwięków, którzy utworem „Dance, dance, dance with turquoise rose” zapowiadają nową pytę. Indeksy 12. i 13. na „Nowej Lubelskiej Muzyce” przypadły najlepszym zespołom XXV Przeglądu Muzyki Różnej „Staś”. Mel Tripson i The Vanguard próbują na swój - jakże udany sposób wnieść nową jakość do szeroko rozumianego gitarowego grania. Innym początkującym zespołem na składance jest Squid Lickers. Ich kawałek „Life at The Circus” charakteryzuje się nieoczywistym tekstem, dającym możliwość własnej interpretacji.
Godziny nagrywania, drastyczne zmiana tonacji i kłótnie o najdrobniejsze szczegóły – tak powstał będący mieszanką indie i bluesa, przedostatni na trackliście „Lies” duetu Sorr(y). „Nową Lubelską Muzykę” kończy powstała specjalnie z myślą o niej kompozycja Cartanaporu - „Cartanaporu”. W tym ponad sześciominutowym utworze usłyszymy odniesienia zarówno do post-rocka, shoegaze, post-punka jak i disco.
Na stronie www.nowalubelskamuzyka.bandcamp.com dodatkowo znajdzie się utwór Goldena - krasnostawianina Przemka Adacha. „Dromader” zapowiada album „Quiet Sound”. Ma on być zbiorem tracków z pogranicza chilloutu, trip-hopu i glitchu opartych na ciepłych, elektronicznych, niekiedy orientalnych brzmieniach.
Płyta „Nowa Lubelska Muzyka” powstała dzięki współpracy agencji reklamowej „cichyraj. Arkadiusz Pasieczny” (http://www.cichyraj.pl/) i portalu „BSNK” (http://www.brzydkieslowonak.pl/). Projekt zrealizowano przy pomocy finansowej Miasta Lublin (http://www.lublin.eu/) oraz dofinansowano ze środków Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego ( http://www.lubelskie.pl/). Patronat medialny nad „NLM” objęły „Radio Centrum” (http://centrum.fm/) oraz „Radio Lublin” (http://www.radio.lublin.pl/).
Premiera internetowa wydawnictwa odbędzie się na platformie muzycznej Bandcamp. 26 czerwca 2014 roku album zostanie umieszczony do bezpłatnego pobrania i odsłuchu pod adresem www.nowalubelskamuzyka.bandcamp.com. Płyty cd można zdobyć poprzez kontakt z redakcją BSNK (keszko@gazeta.pl) oraz w konkursach organizowanych na antenach Radia Lublin i Radia Centrum. Częścią nakładu dysponują Urząd Miasta Lublin i Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Koncert promujący wydawnictwo odbędzie się 2 sierpnia 2014 roku w Muszli Koncertowej lubelskiego Ogrodu Saskiego. Wystąpi m.in. Mohipisian.
Już 28 czerwca 2014 roku Mel Tripson i ParaVan zagrają w Krasnymstawie w ramach „Krasnystaw Rocks! 2014 Vol.1”. To właśnie podczas tego koncertu pierwsze egzemplarze płyty powędrują do wybranych czytelników „BSNK”.
Niezbędne linki:
PŁYTA
www.nowalubelskamuzyka.bandcamp.com
WYKONAWCY
PLUG&PLAY
www.plugandplayband.com
MOHIPISIAN
www.mohipisian.com
CRAB INVASION
www.facebook.com/CrabInvasion
STONKATANK
www.stonkatank.com
NA TAK
www.natakmuzyka.pl
jZAMOJSKI
www.facebook.com/jakubzamojski
MIĄŻSZ
www.facebook.com/miazsz
BRACES ARE BEAUTIFUL
www.kaisersoze.pl
PARAVAN
www.paravanofficial.pl
INFRADŹWIĘKI
www.facebook.com/Infradzwieki
MEL TRIPSON
www.facebook.com/meltripson
THE VANGUARD
www.facebook.com/vanguardtheband
SQUID LICKERS
www.facebook.com/squid.lickers
SORR(Y)
www.facebook.com/sorrymusic
CARTANAPORU
www.facebook.com/Cartanaporu
GOLDEN
www.facebook.com/ZloteTwarze
WYDAWCY
„CICHYRAJ” AFKADIUSZ PASIECZNY
www.cichyraj.pl
„BSNK” MAGAZYN KULTURLNY
www.brzydkieslowonak.pl
MECENAT
MIASTO LUBLIN
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO
PATRONI MEDIALNI
RADIO LUBLIN
RADIO CENTRUM