W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z serwisu lublin.eu oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.

Rezydencje artystów w Lublinie

Rezydencje artystów w Lublinie
21.09.201112:36

Od 22 września w Lublinie będą przebywać artyści z różnych zakątków Europy. Do końca tego miesiąca będą przygotowywać swoje pracę, które następnie zaprezentują w przestrzeni miasta. Artyści przyjechali na zaproszenie Warsztatów Kultury a wszystkie działania odbywają się w ramach projektu "Mindware. Technologie dialogu". Ich dzieła będą prezentowane od początku października.
Program rezydencyjny "Mindware" to pole dla artystycznej refleksji i interwencji w miejskiej przestrzeni komunikacji społecznej. Jest ona dzisiaj zdominowana przez cyfrowe technologie medialne i łączące je sieci, które wytyczają także nowe sposoby postrzegania i rozumienia rzeczywistości. Technologie te, nie tylko na stałe zagościły w przestrzeni publicznej – zarówno w sensie obecności fizycznej jak i na poziomie niewidzialnych gołym okiem zasięgów i transmisji – ale także z impetem podbijają zbiorowe wyobraźnie i zmieniają towarzyszące im języki. Ideą rezydencji jest spotkanie/zderzenie artystów i teoretyków – filozofów, socjologów, medioznawców, krytyków sztuki etc. pochodzących z różnych obszarów Europy. Efektem ich pracy będą projekty łączące refleksję nad nowymi technologiami oraz sposobem ich oswajania z interwencją w tkance miasta. Uczestnikom projektu przyjdzie się zmierzyć z pytaniami o komunikację społeczną – o to, jak zmienia się ona poprzez ewoluujące nowe media, jak wiele nowych możliwości dialogu nam stwarza i jak świat wirtualny wpływa na nasze zachowania w przestrzeni realnej. W styczniu 2012 r., po zakończeniu rezydencji artystycznych "Mindware. Technologie dialogu" planowane jest zorganizowanie seminarium podsumowującego pracę artystów z ekspertami, a także wydanie - we współpracy z WSPA w Lublinie - pracy zbiorowej, z udziałem uznanych autorów zagranicznych,która będzie interdyscyplinarną próbą opisu pojęcia Minadware oraz głosem w teorii sztuki, animacji kultury i medioznawstwa. Projekt odbędzie się w ramach programu kulturalnego Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej, koordynowanego przez Narodowy Instytut Audiowizualny. Działania artystyczne, które będą prezentowane w Lublinie od 1 października 2011 r. to: „Public avatar” Artysta: Martin Baraga (Słowenia) Publiczny żywot awatara Praca to artystyczny performance, który łączy elektroniczny i fizyczny wymiar życia społecznego. W trakcie realizacji artysta wykonuje polecenia wydawane mu przez internautów za pomocą strony internetowej. Dla sterujących nim internautów staje się postacią z komputerowej gry przerzuconą do realnego świata nad którą wciąż jednak posiadają zdalną, anonimową kontrolę. Dla obserwujących performance na miejscu Lublinie artysta będzie kimś w rodzaju przybysza z obcej planety, który znajduje się pod nieustanną kontrolą centrum dowodzenia. Całe zdarzenie będzie można śledzić jednocześnie na ekranach komputerów jak i w wybranym na potrzeby realizacji miejscu w Lublinie. „Widzące miejsce” Artystka: Dominika Sobolewska (Polska) Wirtualne zaludnianie Obiekty przypominające wielkie gałki oczne z wmontowanymi kamerami zostaną rozmieszczone w różnych miejscach Lublina, charakteryzujących się witalnością, przepływem dużej ilości ludzi. Obrazy przez nie rejestrowane będą transmitowane, podobnie jak w telewizji przemysłowej, do centralnego komputera znajdującego się w szczególnym miejscu. System ekranów zainstalowanych w zapomnianej lub zaniedbanej pod jakimś względem przestrzeni, wyświetli strumień obrazów twarzy i gestów. W ten sposób opuszczone miejsce zaludni się tele-obecnością mieszkańców. W reakcji zwrotnej, osoby patrzące w oko usłyszą informacje zapraszające ich do odnalezienia w „realu” owej przestrzeni, w której wirtualnie właśnie znaleźli się. „Projected city” Artysta: Boris Oicherman (Izrael) Miksowanie krajobrazu miasta Kamera wideo zamontowana na ciężarówce jadącej ulicami miasta, będzie rejestrowała na żywo obrazy, które w czasie rzeczywistym będą z powrotem rzutowane na ulice przez zainstalowany na pojeździe wideoprojektor. Stworzy to efekt wzajemnego nakładania się na siebie samego miasta oraz jego zremiksowanego wizerunku. Praca została zainspirowana scenariuszem filmowym napisanym przez László Moholy-Nagy na początku lat trzydziestych. Jego projekt zakładał zamontowanie dwóch luster na ciężarówce jeżdżącej ulicami Berlina i filmowania obrazów miasta odbijających się w lustrach. Z powodu nazistowskich ograniczeń dotyczących sztuki projekt nigdy nie został zrealizowany. „Club block” Artysta: Art Clay (Szwajcaria) Pokaz mody interaktywnej Praca jest poświęcona polskiemu artyście Henrykowi Barlewiemu, pionierowi sztuki optycznej. Art Clay zaprojektuje sukienki we wzory wyzwalające grafikę 3D „widzianą” przez specjalne oprogramowanie. Dzięki niemu telefony, tablety, czy komputery będą mogły odczytać kody naniesione na sukienkach i stworzyć na tej podstawie ruchome, interaktywne grafiki „od Berlewiego”, które będą zmieniały się dynamicznie w zależności od ruchów wykonywanych przez noszące je kobiety. Rytmy geometrycznych kształtów i czystych kolorów spowodują iluzję ruchu i wibracji. Inne projekty to: „Masowy bio-ornament” Artystki: Dotka: Barbara Dzierań, Urszula Kowal, Justyna Zubrycka (Polska) Demokratyczna hodowla grzybów. „irReal<->irBorg” Artysta: Paweł Janicki (Polska) Infonurek. „On the air browser radio show” Artystka: Darija Medić (Serbia) Internet w radiu. „Net of the dream” Artysta: Yuriy Kruchak (Ukraina) Społeczny interfejs wędrujący ulicami miasta. „Gadające miasto” Artysta: Vasili Macharadze (Gruzja) Dialog w sieci komunikacji miejskiej. „Global mind” Artysta: Marcin Skrzypek (Polska) Gra w wartości. „Ailos” Artysta: Andriy Linik (Ukraina) Hipertekstowy happening. Pełne opisy wszystkich prezentowanych dzieł sztuki oraz informacje o części teoretycznej projektu będą zamieszczane i aktualizowane na stronie www.mindware.art.pl. Kulisy projektu można też śledzić na blogu www.mindwarepl.wordpress.com.