W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z serwisu lublin.eu oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.

Songs of protest – specjalna produkcja festiwalu Wschód Kultury

Songs of protest – specjalna produkcja festiwalu Wschód Kultury
24.05.201807:57

Protest songi to znane od lat w światowej kulturze pieśni buntu, których treść skierowana jest przeciw jakiemuś zjawisku np. politycznemu czy społecznemu. Towarzyszą one ludziom we wszelkich sytuacjach opresyjnych, stając się hymnami podejmującymi walkę z niesprawiedliwością, wojnami, biedą, nierównościami społecznymi itp. To muzyka tworzona spontanicznie przez samych uciśnionych, ale równie często przez znanych artystów, którzy wzmacniają głos najsłabszych lub wyrażają własną opinię w sprawach fundamentalnych, takich jak obrona wolności.

Podczas tegorocznej edycji Festiwalu Wschód Kultury - Inne Brzmienia (28.06-01.07.2018), która odbywa się w roku 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości świętowanego w Lublinie pod hasłem "Lublin 1918-2018. Inspiruje nas wolność", prezentujemy specjalny program muzyczny złożony z protest songów, charakterystycznych dla różnych epok i przełomów w dziejach świata.

Jeśli przyjrzeć się zjawisku buntu człowieka za pośrednictwem pieśni lub dźwięku od strony antropologicznej, to protest songi są obecne w światowej muzyce w zasadzie od zawsze. W rozumieniu bardziej współczesnym, zbliżonym do tego jak dziś o nich myślimy, zaistniały mocniej w latach 50. XX wieku, za sprawą takich pieśniarzy jak Woody Guthrie, Pete Seeger czy Malvina Reynolds. Chwilę potem ich bezpośredni spadkobierca – Bob Dylan, stał się głównym głosem swojego zbuntowanego pokolenia. Własne protest songi mieli hipisi przełomu lat 60. i 70., dekadę później punkowcy, po nich zaś subkultury hip-hopu czy hardcore. Słynne pieśni buntu odnajdujemy w muzyce reggae, w dużej mierze za sprawą kultowych utworów Marleya. Podobnie sytuacja wygląda w rocku czy nowej fali, a nawet w muzyce elektronicznej i jazzie, gdzie wprawdzie nie było tekstu, ale sama muzyka (np. free jazz) była zbuntowana, wywrotowa i łamiąca skostniałe struktury.

W ramach koncertu „Songs of protest”, wraz z zaproszonymi do projektu artystami, postaramy się spiąć klamrą to szerokie zagadnienie oraz odpowiedzieć na pytanie nurtujące od kilku lat współczesny świat muzyczny – co się stało z dzisiejszymi protest songami i czy artyści naszych czasów się jeszcze buntują? Jeśli tak, to przeciw czemu, jakim językiem oraz jak taki przekaz dociera do słuchacza?


Z tematem zmierzy się powołana specjalnie na Inne Brzmienia Follow The Rabbit Orchestra, czyli autorska orkiestra pod wodzą Oli Rzepki (Drekoty), złożona z muzyków takich składów jak100nka, Graal oraz z udziałem Gaby Kulki,Natalii Pikuły i Marsiji Loco. 
Songs of protest – 30 czerwca 2018 | godz. 21:15 | Scena na Błoniach pod Zamkiem


W ramach festiwalu odbędzie się także spotkanie pt. „Gdzie się podziały protest songi?”, poświęcone historii i współczesnej roli protest songów, z udziałem Oli Rzepki – kierownika muzycznego koncertu „Songs of protest”, dziennikarzy muzycznych: Jędrzeja Słodkowskiego, Jarosława Szubrychta i Rafała Księżyka oraz dyrektorów festiwalu Wschód Kultury - Inne Brzmienia – Agnieszki Wojciechowskiej i Rafała Chwały.
„Gdzie się podziały protest songi? ” – spotkanie poświęcone historii i współczesnej roli protest songów – 29 czerwca 2018 | godz. 16:45 | Warsztaty Kultury w Lublinie – patio kamienicy przy ul. Grodzkiej 7
 

CreArt. Sieć miast na rzecz twórczości artystycznej

Wydarzenia polecane