W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z serwisu lublin.eu oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.

Uroczysty koncert z okazji 10-lecia wstąpienia Polski do Unii Europejskiej

Uroczysty koncert z okazji 10-lecia wstąpienia Polski do Unii Europejskiej
30.04.201407:56

Prezydent Miasta Lublin Krzysztof Żuk i Marszałek Województwa Lubelskiego Krzysztof Hetman zapraszają 1 maja na uroczysty koncert z okazji 10-lecia wstąpienia Polski do Unii Europejskiej.
Po Poloneza A-dur op.40 Fryderyka Chopina i IX Symfonię d-moll op. 125 Ludwiga van Beethovena sięgano zawsze w chwilach szczególnych, patriotycznych, zwycięstwa dobra nad złem, życia nad śmiercią. Kompozycje te, od momentu ich powstania, zaangażowane były w ludzkie losy, wyrażając konkretne tu i teraz. Dzisiaj ostatnia symfonia genialnego artysty z Bonn jest najbardziej rozpoznawalnym dziełem wielkiej twórczości orkiestrowej XIX wieku, a piękna i prosta melodia finałowej Ody do radości stała się hymnem Unii Europejskiej. Chopinowski Polonez A-dur ( tym razem w wersji orkiestrowej autorstwa Grzegorza Fitelberga)emanuje siłą, entuzjazmem, instrumentalnym blaskiem. Jak napisał przed laty Józef Ignacy Kraszewski: „Jest w tym tańcu wojennym, szablistym, kontuszowym, coś tak poruszającego, tak elektryzującego, że kto się nie poczuje nim wstrząśniętym do głębi, nie ma w sobie kropli krwi polskiej. (...) Ze wszystkich polonezów Chopina ten może najpełniej przemawia do serca”. IX Symfonię d-moll op.125 Beethovena wykonano po raz pierwszy 7 maja 1824 roku w sali Wiedeńskiego Teatru Dworskiego. Sukces był ogromny. Romantyczny idealizm tekstu Ody do radości Friedricha Schillera, jego wzniosła i uniwersalna treść, odczytana została jako głos wspólny, wezwanie do wolności i braterstwa wszystkich narodów Europy. Jest w tym coś symbolicznego – Symfonia powstawała bowiem w latach, gdy do uszu jej twórcy nie docierały już żadne dźwięki, muzyk żył samotnie, poza otaczającym go światem, zmagając się z cierpieniem i kalectwem. Historia powstania Symfonii jest niezwykła. Beethoven myślał początkowo o kolejnym wielkim dziele instrumentalnym. Gdy znalazł tekst Schillera, w nim szczególnie sobie bliskie hasła Wielkiej Rewolucji Francuskiej, zrezygnował z klasycznej formy i zasad traktujących muzykę w kategoriach sztuki autonomicznej. Łącząc sztukę dźwięku ze słowem i siłą poetyckiej wizji, odwołał się do średniowiecznych korzeni europejskiej muzyki i poezji, do liryki trubadurów, w której słowo i muzyka stanowiły źródło wzajemnej inspiracji. Z drugiej zaś strony uczynił pierwszy krok w kierunku romantycznej koncepcji pełnego zjednoczenia sztuk. Czy wiedział, że Schillerowska Oda do radości, którą dysponuje, jest faktycznie drugą wersją tego wiersza? Że w pierwszej, obok kilku drobnych różnic, występuje jedna zasadnicza: wszędzie tam, gdzie w wersji ostatecznej figuruje słowo Freude (radość), pierwotnie było Freiheit (wolność)? Tak czy inaczej, muzyka Beethovena niesie głębokie przesłanie moralne i nieustająco dobrą energię, w swej szacie dźwiękowej i dramaturgii pozostając dziełem niezwykłym, o cechach nowatorskich, które zrewolucjonizowały język muzyczny swojej epoki. Szeroko rozumiana technika przetworzeniowa, ewolucyjne kształtowanie drobnych motywów, budowanie już nie tematów, a całych płaszczyzn tematycznych, swoboda formalna i odkrywcza instrumentacja - zmianę w postrzeganiu muzyki i myśleniu o jej możliwościach sprawczych. Symfoniczne piękno stało się nośnikiem przesłania uniwersalnego i ogólnoludzkiego. 1 maja o godz. 21.00, w 10. rocznicę wstąpienia Polski do Unii Europejskiej na dziedzińcu lubelskiego zamku zabrzmi muzyka Chopina i Beethovena. Teresa Księska - Falger Kierownictwo artystyczne: Urszula Bobryk Teresa Księska-Falger Wystąpią: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus Tadeusz Wojciechowski – dyrygent Barbara Kubiak - sopran Magdalena Idzik - mezzosopran Rafał Bartmiński – tenor Wojciech Gierlach – bas Chóry : Chor der Universität für Musik und darstellende Kunst Graz (Austria) Johannes Prinz – przygotowanie Universitätschor der Westfälischen Wilhelms-Universität Münster (Niemcy) Ulrich Haspel - przygotowanie Chór Akademicki Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie Urszula Bobryk – przygotowanie Słowo o muzyce: Teresa Księska-Falger Program: F. CHOPIN/G. FITELBERG – POLONEZ A - DUR OP. 40 L. VAN BEETHOVEN – IX SYMFONIA D-MOLL OP. 125 Organizatorzy: Miasto Lublin Województwo Lubelskie Współorganizacja: Towarzystwo Muzyczne im. H. Wieniawskiego w Lublinie Uniwersytet Marii Curie – Skłodowskiej w Lublinie Warsztaty Kultury w Lublinie Muzeum Lubelskie 1 maja 2014 roku, godz. 21.00 – Dziedziniec Zamku Lubelskiego, ul. Zamkowa 9, wstęp wolny