W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z serwisu lublin.eu oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.
Wschód Kultury
05.10.201315:15

Do niedzieli trwa w Lublinie Festiwal Integracje-Mediacje organizowany w ramach Wschodu Kultury. Przed nami kolejne dwa dni atrakcji: spotkań, koncertów, wystaw, spektakli tańca. Dzisiaj rozpoczyna się również będący częścią festiwalu Kongres „Kultura dla Partnerstwa Wschodniego”.
Wschodnie Dźwięki Wschodnie Dźwięki to efekt poszukiwań najciekawszych i zupełnie nieznanych w naszym kraju zjawisk muzycznych z krajów Partnerstwa Wschodniego oraz Europy Środkowo-Wschodniej. To sprzeciw wobec przeciętnego, stereotypowego postrzegania wschodniej kultury jako siedliska tradycji, folkloru i dumek. Białoruś, Bośnia i Hercegowina, Czechy, Gruzja, Polska, Rosja i Ukraina również obfitują w twórców, którym z jednej strony nieobce są pojęcia takie jak progresywna elektronika, gramofony i połamane bity, z drugiej zaś potrafią świadomie czerpać z tradycji muzycznych swoich regionów i w kreatywny, nowatorski sposób tworzyć muzykę porywającą do tańca i przepełnioną radością. Gatunkowa różnorodność, bogactwo odmiennych klimatów, muzyka jako forma komunikacji ponad granicami, wielokulturowa dźwiękowa wymiana doświadczeń – oto cele Wschodnich Dźwięków. DVA / Czechy sobota 05.10.2013, godz. 19.00 Czeski duet muzyczny, wcześniej związany ze sceną teatralną. Zespół wykonuje akustyczno-elektroniczną muzykę, którą sam określa jako kabaret, kuchenny beatbox, cyrk, akustyczne elekro czy freakfolk. Hycz Orkiest ra + Miąższ / Ukraina, Polska sobota 05.10.2013, godz. 21.00 Hycz Orkiestra pochodzi ze Lwowa. Delikatnie gra ekstrawagancką muzykę i śpiewa wiersze niesprawiedliwie zapomnianych poetów. Miąższ gra muzykę piękną, lekką i zabawną, ale nie głupią. DJ Binghi & Band a Arkan / Ukraina sobota 05.10.2013, godz. 24.00 Tak brzmiałyby współczesne dyskoteki, gdyby huculscy muzykanci zeszli z gór do klubów i na parkiet, a zamiast skrzypiec, cymbałów oraz bębna zagraliby na pulpicie didżejskim z energetycznym jamajskim rasta. Port Mone / Białoruś niedziela 06.10.2013, godz. 19.00 Zespół założony w Mińsku w 2006 roku, wykonujący współczesną muzykę instrumentalną. Ich muzyka była wykorzystywana w wielu filmach animowanych oraz wydawana na muzycznych kompilacjach w państwach Europy oraz w USA. Dubi oza Kolektiv / Bośnia i Hercegowina niedziela 06.10.2013, godz. 21.00 Najbardziej rozpoznawalny zespół z Bośni i Hercegowiny odważnie łączący hip-hop, reggae, dub, rock i tradycyjną muzykę swojego kraju z wolnościowym, anty-rasistowskim i anty-nacjonalistycznym przekazem. RUUR / Polska niedziela 06.10.2013, godz. 23.00 Odkrywa możliwości kryjące się w muzycznej elektronice, w jej przestrzennej, entropicznej odmianie scalonej z dronowymi, transowymi pulsacjami, improwizacją plastycznej trąbki w tle rozedrganych obrazów. EASTREET Wystawa Eastreet jest pierwszą tego typu i tej skali inicjatywą poświęconą fotografii ulicznej z krajów Europy Wschodniej. W ciągu niecałych dwóch miesięcy trwania otwartego naboru do wystawy otrzymaliśmy łącznie ponad 4 tys. zdjęć, od autorów z całego świata: od Azji, przez Europę, po obie Ameryki. Napłynęły do nas fotografie stworzone w różnych okolicznościach i momentach, z różnym podejściem, przeróżnym sprzętem, od telefonów po analogowy średni format. Wszystkie połączone tą samą intencją: przyjrzenia się i pokazania człowieka uwikłanego w przestrzeń publiczną Europy Wschodniej, poprzez ten spontaniczny, niepowtarzalny i niepozowany sposób, za który tak kochamy fotografię uliczną. Nie mniej niż ilość zgłoszeń, zaskoczyła nas ich jakość. Po dwóch etapach selekcji wybraliśmy około 300 bardzo mocnych i ciekawych zdjęć, nad którymi pracowaliśmy online oraz podczas serii spotkań edycyjnych w gronie czworga kuratorów (Joanna Kinowska, Aleksander Bochenek, Grzegorz Ostręga oraz niżej podpisany). Wybór nie było prosty ani oczywisty, ale od początku byliśmy zgodni, że chcemy aby Eastreet był wystawą fotografii, a nie fotografów. Dlatego podczas całego procesu selekcji, kierowaliśmy się przede wszystkim jakością samych zdjęć, ich narracją, a w mniejszym stopniu nazwiskami czy dorobkiem poszczególnych autorów. W ten sposób wyłoniła się finałowa grupa 81 fotografii, które tworzą Eastreet. Ukraiński Zriz.Liman.2013 II triennale współczesnej sztuki ukraińskiej Przekrój ukraiński – to pragnienie, potrzeba, konieczność spojrzenia na siebie z boku. Pierwsze triennale „ukraiński zriz – przekrój ukraiński“ (2010) było próbą samoidentyfikacji. W obecnym triennale szczególne znaczenie posiada proces autoanalizy. W tym kontekście znamiennym jest wybór tematu tegorocznego „przekroju ukraińskiego“ – to liman, który jest bardziej konstrukcyjny, niż ideologiczny. Liman, naszym zdaniem – to współczesny obszar symboliczny współczesnej sztuki ukraińskiej. Znajdujemy się na wyjściu z jednego stanu i na wejściu do innego. przebywamy w środowisku delty, rozdroża, w sytuacji roztocza. Liman to zmienne zjawisko, okres przejściowy i zarazem niezależny świat. Liman to bezgraniczne i nieprzewidywalne możliwości: przelewania, brodzenia, konserwacji, zastoju, tworzenia nowych struktur i transformacji już istniejących, płynności i mutacji. Liman to ujścia, cieśniny, ślepe zaułki, estuaria. Sama technologia eksponowania projektu również będzie przypominała liman – będzie to jedna wielka i kilka osobnych, określonych gatunkowo ekspozycji w różnych galeriach miasta. Platforma białoruskiego teatru ruchu Białoruscy choreografowie, działając w obszarze teatru ruchu, teatru tańca i tańca współczesnego wciąż szukają dla siebie nowej formy, nie zapomnieli jednak o swoich korzeniach powiązanych z pantomimą, wypracowanym ruchem technicznym, plastycznością ciała – aż w końcu plastycznym teatrem formy – to tworzenie na styku sztuk prowadzi do ciekawych rozwiązań. Pierwsza platforma białoruskiego teatru ruchu (PlaStforma) odbyła się w lutym w Mińsku. Organizacji jej towarzyszyło ogromne zaangażowanie choreografów i odpowiadający temu wysiłkowi aplauz i dyskusje widzów wokół prezentowanych spektakli. Była to inicjatywa dążąca do stworzenia wielostopniowego forum wokół tańca, choreografii i teatru, otwarta na prezentacje spektakli, prowadzenie warsztatów, debat oraz spotkań. Do tej pory dyskusja wokół platformy toczyła się głównie wśród rodzimych twórców i publiczności. Mimo zagranicznych występów gościnnych choreografom pracującym na Białorusi brakuje konfrontacji z europejskim środowiskiem tańca i systematycznie prowadzonego dialogu z jego przedstawicielami, stąd pojawiła się idea na powtórzenie platformy w innym kraju. Integracje – Mediacje w Lublinie są doskonałą okazją, aby stworzyć warunki do szerszej dyskusji i wpłynąć na intensyfikację wymiany twórczej pomiędzy artystami. Wszelkie analogie przeniesienia białoruskiej platformy dalej, do innych państw, pomogą temu pomysłowi zaistnieć w pełni. InZhest to jeden z najstarszych plastycznych teatrów ruchu na Białorusi, jego charyzmatyczny twórca Slava Inozemcev gościł już niejednokrotnie w Polsce, jest też organizatorem i inicjatorem mińskiej PlaStformy. Spektakle jego teatru sytuują się pomiędzy teatrem ruchu a pantomimą, eksponują cielesność (to zapewne ślad fascynacji tańcem butoh), czasem wchodząc w nurt teatru ulicznego z dużą ilością gagów, klaunady i feerii barw. Quadro Dance Theatre prowadzi choreografka Inna Aslamova, jej spektakle mają formułę bardziej otwartą często wykorzystującą improwizację. Dance Company SKVO’s oraz Gallery Dance Theatre (częsty gość Międzynarodowych Spotkań Teatrów Tańca w Lublinie) odnoszą się tradycji teatru tańca, czyli osadzenia historii prowadzonych poprzez dramaturgię ciała w inscenizacji teatralnej, nierzadko o społecznym lub egzystencjalnym brzmieniu, nieustannie pozostające pod wpływem twórczości Piny Bauch czy Matsa Eka. „no night train” – Quadro Dance Theatre sobota 05.10.2013, godz. 18.00 „Happy Valentine” – SKVO’s Dance Company sobota 05.10.2013, godz. 19.00 „Ja do n-tej potęgi” – SKVO’s Dance Company sobota 05.10.2013, godz. 19.20 „Prawa Wszechświata lub fragmenty jednego obrazu” – Horus sobota 05.10.2013, godz. 19.45 ACK Chatka Żaka – Inkubator Artystyczny, ul. Radziszewskiego 16 Spektakl plenerowy „The Emperor’s last clothing” – InZhest Theatre / Białoruś niedziela 06.10.2013, godz. 20.00 Plac przed Centrum Kultury, ul. Peowiaków 12 Oblicza kultury nowych technologii Spotkanie teoretyków i praktyków nowych mediów w formie debaty i pokazów artystycznych. Rozważania odbędą się w trzech obszarach kuratorskich: Alfabety i alfabetyzmy (panel teoretyków i artystów) to dyskusja poświęcona kulturowym wyobraźniom i porządkom, które wytyczają nasze sposoby używania mediów i zasady komunikacji za ich pośrednictwem. Sztuka mediów: ku emancypacji dzieła, widza i artysty (panel kuratorów i artystów sztuki cyfrowej) – skupi się na istocie zmian w sztuce dokonujących się za sprawą rozwoju technologii cyfrowych i sieci. Design jako język kultury (panel designerów i typografów) – opisanie i porównanie języków wizualnych komunikacji, szeroko postrzegane projektowanie graficzne, fonty jako języki komunikowania lub wykluczania. Debatom towarzyszyć będzie praca Małgorzaty Dawidek-Gryglickiej „Składanki” z kolekcji Muzeum Współczesnego Wrocław. Do udziału zaproszono kilkunastu artystów, teoretyków i praktyków. Sobota 05.10.2013, godz. 09.30 Alfabety i Alfabetyzmy. Jak się zmieniają kompetencje komunikacyjne w obliczu technologii cyfrowych? Sztuka mediów: ku emancypacji dzieła, widza i artysty – zmiany w sztuce dokonujące się za sprawą rozwoju technologii cyfrowych i sieci. Design jako język kultury – porównanie języków wizualnych różnych alfabetów Centrum Kultury w Lublinie, ul. Peowiaków 12, Sala Widowiskowa Kongres „Kultura dla Partnerstwa Wschodniego” 4-6 października, Lublin Kongres będzie miejscem działań kulturowych oraz czasem na wypracowanie sposobów realizacji wizji wspólnej przestrzeni kulturowej: Europy bez podziału na Unię Europejską i Partnerstwo Wschodnie. Obrady i warsztaty przygotowujemy odwołując się do idei agory: przestrzeni, w której nie ma sztywnego podziału na mówców i słuchaczy. Uciekamy od typowego modelu konferencyjnego i akademickiego o twardo zdefiniowanej strukturze pionowej, opartej na cyklu referatów, która nie oferuje zbyt wiele przestrzeni do dyskusji. Zamiast tego uczestnikom Kongresu proponujemy strukturę poziomą, opartą na założeniach równoprawnych spotkań roboczych i warsztatów. Uczestnikom nie narzucamy zamkniętego programu, opartego na dyskusji wokół ściśle zaznaczonych tez. Liczymy, że dzięki tym założeniom ustalenia wypracowane w czasie obrad Kongresu będą wynikiem wspólnej pracy wszystkich uczestników, a sam Kongres ustanowi platformę porozumienia, tworzenia analiz, propozycji, strategii, sieci współpracy. Na Kongresie spotkają się twórcy, myśliciele, organizatorzy i praktycy kultury pragnący zmian w kulturze i gotowi zaangażować się w ich wdrażanie, poszukujący nowych form i terytoriów dla działań artystycznych i animacyjnych, otwarci na partnerstwo łączące organiczną pracę w społeczeństwie z odwagą ambicji artystycznych. Podczas Kongresu znajdzie się także miejsce i czas na wzajemne poznawanie się i przedstawienie dobrych praktyk. Obszary tematyczne Kongresu to Kultura zaangażowana społecznie, Kultura dla rozwoju, Kultura nowych kompetencji, Kultura nowych technologii, Kultura i tożsamość. Na wszystkie wydarzenia wstęp wolny.