W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z serwisu lublin.eu oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.

Koncert Chóralny „Blask fantastyczny”

Koncert Chóralny „Blask fantastyczny”
Data rozpoczęcia 2020-02-22
Godzina rozpoczęcia 18:00
Miejsce Filharmonia Lubelska im. Henryka Wieniawskiego, ul. M. Curie-Skłodowskiej 5
Organizator Filharmonia im. Henryka Wieniawskiego
Udział Płatny
Koszt udziału 20 zł
Kategoria Koncert

Wystąpi: 

  • Chór kameralny Filharmonii Lubelskiej
  • Dawid Jarząb – dyrygent

Program:

  • Claude Debussy – Dieu, qu'il la fait bon regarder
  • Maurice Ravel – Trois chansons M 69
  • Camille Saint-Saëns – Des pas dans l’allée op. 141 
  • Camille Saint-Saëns – Les fleurs at les arbres op. 68
  • Camille Saint-Saëns – Calme des nuits op. 68
  • Gabriel Fauré – Les Djinns op. 12
  • Gabriel Fauré – Madrigal op. 35
  • Josef Gabriel Rheinberger – Drei Geistliche Gesänge op. 69 (Morgenlied, Hymne, Abendlied)

Motywem przewodnim koncertu chóralnego a cappella „Blask fantastyczny” jest francuska, w głównej mierze neoklasyczna literatura chóralna. Repertuar koncertu zawiera w większości utwory o tematyce świeckiej będące na marginesie innych, wielkich dzieł tych kompozytorów i stanowiące często jedyny przykład chóralnego utworu a cappella w całej ich spuściźnie. Materiał tekstowy utworów oscyluje wokół różnorodnych źródeł pochodzących zarówno ze średniowiecznej poezji (Debussy), autorów XIX-wiecznych (Fauré, Rheinberger), Pisma Świętego (Rheinberger), czy własnych tekstów (Ravel). W swej warstwie muzycznej stanowią niezwykle interesujący przykład czerpania z przedromantycznych wzorców muzycznych, szczególnie z twórczości XVI i XVII wieku. Archaiczność brzmienia stanowi ciekawy przykład twórczości kompozytorów XIX i XX stulecia sięgających do muzycznej tradycji minionych epok. Da się słyszeć elementy modalności, charakterystyczne zwroty kadencyjne, ale również nawiązania do baskijskiego folkloru (Ravel), czy renesansowej „chanson” (Debussy).
Koncert wieńczą 6-głosowe „Trzy pieśni duchowe” Josefa Gabriela Rheinbergera (1839-1901) uchodzące za najbardziej znane kompozycje sakralne tego kompozytora. Pierwsza pieśń – „Pieśń poranna” – oparta jest na tekście A.H.H. von Fallerslebena (XVIII/XIX), dwie ostatnie zaś – „Hymn” i „Pieśń wieczorna” – na tekstach z Pisma Świętego. Pierwszą wersję pieśni kompozytor napisał w wieku 15 lat.