W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z serwisu lublin.eu oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.
Koncert Symfoniczny
Data rozpoczęcia 2019-04-05
Godzina rozpoczęcia 19:00
Miejsce Filharmonia im. Henryka Wieniawskiego, ul. M. Curie-Skłodowskiej 5
Organizator Filharmonia im. Henryka Wieniawskiego
Udział Płatny
Koszt udziału 30, 25, 20 zł
Kategoria Koncert

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej
Marcin Zdunik – wiolonczela
Wojciech Rodek – dyrygent

Program:
Edward Elgar – Koncert wiolonczelowy e-moll op.85
Piotr Czajkowski – Śpiąca królewna op. 66 (fragmenty)
 

5 kwietnia w Filharmonii Lubelskiej wystąpi Marcin Zdunik – wybitny polski wiolonczelista, solista i kameralista. Laureat m. in. I nagrody, Grand Prix oraz 9 innych nagród w VI Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, autor wielu nagrań płytowych, m. in. nagrania dwóch koncertów wiolonczelowych Josepha Haydna, za którą otrzymał nagrodę „Fryderyk 2010”. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Lubelskiej poprowadzi Wojciech Rodek. Serdecznie zapraszamy!
Zaliczany w poczet jednych z najpopularniejszych koncertów wiolonczelowych w historii muzyki Europy zachodniej – Koncert wiolonczelowy e-moll op. 85 Edwarda Elgara (1857-1934), kamień milowy w kompozycji wiolonczelowych koncertów solowych – zabrzmi tego wieczoru w sali Filharmonii Lubelskiej. Utwór powstał latem 1919 roku podczas pobytu kompozytora i jego małżonki poza Londynem, niedaleko miejscowości Fittleworth (West Sussex). Pierwsze szkice utwory miały powstać bezpośrednio po operacji wycięcia migdałków kompozytora. Zaraz po przebudzeniu z narkozy miał on wziąć do ręki kartkę i zacząć notować jedną z melodii koncertu. Pomimo katastrofalnej premiery w październiku 1919 roku, na skutek niewystarczającego czasu na próby (Albert Coates dyrygujący tego wieczoru m. in Poematem ekstazy A. Scriabina przedłużył swoje próby kosztem prób Elgara), utwór stał się jednym z najwartościowszych w koncertowej literaturze wiolonczelowej. Dzieło składa się z czterech części: Adagio – Moderato, Lento – Allegro molto,Adagio, Allegro – Moderato – Allegro, ma non troppo – Poco piu lento – Adagio.
Napisany po Jeziorze łabędzim op. 20 balet Śpiąca królewna op. 66 to kolejne arcydzieło tego gatunku wielkiego Piotra Czajkowskiego (1840-1893). Oparty na bajce Charlesa Perraulta opowiada o królewnie uśpionej sto lat, którą wybudzić miał pocałunek zakochanego księcia. Podczas tworzenia dzieła kompozytor współpracował z choreografem baletu petersburskiego Mariusem Petipą, który wywarł znaczny wpływ na kształt poszczególnych części utworu. Balet wymagał wielkiego zespołu wykonawców, a od tancerzy niebywałej sprawności. Tego wieczoru usłyszymy fragmenty z baletu Śpiąca królewna.

CreArt. Sieć miast na rzecz twórczości artystycznej