W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z serwisu lublin.eu oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.Zamknij

Drukuj stronę do PDF Narodowy Koncert Listopadowy

Data rozpoczęcia 2018-11-10
Godzina rozpoczęcia 18:00
Miejsce Sala Koncertowa Filharmonii im. H. Wieniawskiego w Lublinie, ul. M. Curie-Skłodowskiej 5
Udział Bezpłatny
Koszt udziału bezpłatne wejściówki do odebrania w kasie Filharmonii od 29.10
Kategoria Koncert

Koncert z okazji 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości, odbywający się w ramach lubelskich obchodów „Lublin 1918-2018. Inspiruje nas wolność”.

Recital chopinowski podczas jubileuszowej 10. edycji Narodowego Koncertu Listopadowego usłyszymy w wykonaniu Soo Jung Ann – laureatka wielu międzynarodowych konkursów pianistycznych. Słowo o muzyce wygłosi Teresa Księska-Falger.

Serdecznie zapraszam Państwa do udziału w Narodowym Koncercie Listopadowym, który od dziesięciu lat organizujemy w naszym mieście. W tym szczególnym dla nas wszystkich roku 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości, będziemy mieli okazję wysłuchać utworów Fryderyka Chopina w wykonaniu wybitnej artystki Soo Jung Ann. Spotkajmy się, by wspólnie świętować tę wyjątkową rocznicę! - mówi Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin.

Wstęp na wydarzenie jest wolny, obowiązują bezpłatne wejściówki do odebrania w kasie Filharmonii od 29 października w godzinach pracy kasy.

Program

Fryderyk Chopin:
Ballada g - moll op. 23
Nokturn Es - dur op. 9 nr 2
4 Impromptus:
As – dur op. 29
Fis - dur op. 36
Ges - dur op. 51
cis - moll op. 66
3 Mazurki op. 59
Walc cis – moll op. 64 nr 2
III Sonata h – moll op. 58

Teresa Księska – Falger – słowo o muzyce

Soo Jung Ann - urodziła się 15 września 1987 r. w Seulu. Uzyskała licencjat Koreańskiego Narodowego Uniwersytetu Sztuki w Seulu. Studia mistrzowskie odbyła w Royal Irish Academy of Music pod kierunkiem Johna O'Conora. Obecnie odbywa studia doktoranckie w tej samej uczelni. Laureatka konkursów chopinowskich w Tokio i w Moskwie. Otrzymała m.in. siódmą nagrodę Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Hamamatsu i trzecią nagrodę AXA Dublin International Piano Competition (2009), a także pierwszą nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Beethovenowskim w Bonn (2013), pierwszą nagrodę i złoty medal w Konkursie Marii Callas w Barcelonie (2012) i wiele innych nagród i wyróżnień w konkursach międzynarodowych na całym świecie. Uczestniczka drugiego etapu XV Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2005). Występuje z licznymi recitalami zarówno jako solistka, jak i z prestiżowymi orkiestrami na scenach Europy, Azji, Ameryki, m. in. na Majorce, w Dublinie, Kolonii, Bonn, Monachium, Berlinie, Virginii, Paryżu, Seulu, Rzymie, Barcelonie, Wiedniu.

Słuchając muzyki Chopina ...

Po tej wizycie, Fryderyk Chopin napisał: „...jakąś tęsknotę zostawiły mi twoje pola”. W lipcu 1830 roku, w dniach między 10 a 20, Artysta przebywał na Lubelszczyźnie, w Poturzynie, w majątku swego przyjaciela Tytusa Woyciechowskiego. Jechał tam drogą przez Puławy, Lublin i Zamość. Wśród blisko 20 listów skierowanych to tego niezwykle bliskiego mu człowieka, jest także jeden z ostatnich, z sierpnia 1849 roku, pisany na kilka tygodni przed śmiercią ...

W hierarchii kompozytorów kultury Zachodu, Chopin plasuje się obok największych twórców wszech czasów: Monteverdiego, Bacha, Haendla, Haydna, Mozarta, Beethovena, Wagnera, Brahmsa. Spokrewnia go z nimi fakt bycia geniuszem w autorskim doświadczeniu muzyki, wyróżnia oryginalność - maksymalna, absolutna, obejmująca osobowość, ekspresję, styl i formę wypowiedzi. To, co w dużym uproszczeniu, zwykło się uznawać za samoograniczenie do jednego medium wykonawczego czyli fortepianu, stało się w przypadku Chopina świadectwem jego artystycznej wolności i wprost nieograniczonej wizji świata dźwięków. Także wyrazem głębokiego przekonania o bogactwie sonorystycznym i ekspresyjnym ukochanego instrumentu.

Słuchamy muzyki Fryderyka Chopina z niesłabnącym zachwytem. Jest w niej magia, urok, intensywność ekspresji, sugestywność mowy dźwięków. Znamię polskości przenika całą dźwiękową substancję, frazę, pasaż, modulację. Ballady, scherza, mazurki, polonezy, sonaty, impromptus, koncerty, etiudy, preludia łączy wspólna nić stylistyczna, choć każda z form ma swój klimat, charakterystyczną nastrojowość, koloryt brzmienia, indywidualny, niepowtarzalny rys. Genialne rozwiązania faktury fortepianowej i dramaturgia (zawsze jednoznacznie Chopinowskie!), pełne są lirycznej prostoty i szlachetności, a struktury dźwiękowe emanują blaskiem i harmonicznym przepychem. Możliwe, że wiele kompozycji, które powstały z dala od rodzinnego kraju, stały się formą przywołania wspomnień z dzieciństwa i młodości, z wakacji spędzanych w Szafarni, Sannikach, na Kujawach, Mazowszu, Ziemi Dobrzyńskiej. Tchną polskością, fakt.

10 listopada, w sobotę, o godzinie 18.00, w ramach Narodowego Koncertu Listopadowego, w sali Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego wystąpi wybitna pianistka koreańska Soo Jung Ann, laureatka ponad 20 konkursów pianistycznych, m.in. w Seulu, Tokio, Salzburgu, Gdańsku, Bonn, Dublinie, Barcelonie. Program recitalu wypełnią utwory Fryderyka Chopina: Ballada g - moll op. 23, Nokturn Es - dur op. 9 nr 2, 4 Impromptus – As - dur op. 29, Fis - dur op. 36, Ges - dur op, 51, cis -moll op. 66, 3 Mazurki op. 59, Walc cis – moll op. 64 nr 2 oraz III Sonata h – moll op. 58.

O Chopinie napisano wiele; bibliografia sięga niemal dwudziestu tysięcy pozycji. Jest tu wszystko: fakty i prace stylokrytyczne, interpretacje i... cudowne zmyślenia. Czy, jak twierdzą niektórzy, twórczość artysty stanowi jego dziennik intymny? Jest obroną przed światem ?

Jedno jest pewne: na ważne wydarzenia dotyczące Polski i własnej rodziny Chopin zawsze reagował z ogromną siłą, i słowem i dźwiękiem.

Serdecznie Państwa zapraszam. Teresa Księska-Falger

 

Najważniejsze wydarzenia cykliczne