Obecność, rozumiana zarówno jako fizyczne istnienie w danym miejscu, jak i mentalne zaangażowanie, staje się centralnym tematem wielu prac artystycznych. Sztuka jest w stanie przenikać granice czasu i przestrzeni, umożliwiając nam doświadczenie i zrozumienie sytuacji, które wydarzyły się w przeszłości lub odbywają się gdzieś indziej. Dzięki sztuce możemy odczuć obecność ludzi, miejsc i wydarzeń, które nie są nam bezpośrednio dostępne. Prace artystyczne stanowią swoiste dokumenty, które przekazują nam informacje, opowieści i emocje związane z określonymi momentami w historii lub z danymi sytuacjami. Ważne jest, aby zauważyć, że sztuka nie jest jedynie statycznym zapisem rzeczywistości. W przypadku ukraińskiego artysty, który opowiada o obecności i byciu za granicą, sztuka staje się narzędziem do wyrażania tożsamości, doświadczeń i perspektyw.
Za sprawą wystawy „OBECNY” możemy poznać osoby artystyczne, które przebywały na rezydencji w Lublinie. Praca wideo składa się z rozmów, w których eksploruje się ich życie i praktykę artystyczną, zarówno w Ukrainie, jak i w Polsce. Osoby te dzielą się również swoimi politycznymi, kulturowymi i filozoficznymi przekonaniami. Opowiadają o tym, jak spędziły 24 lutego, pierwszy dzień pełnoskalowej inwazji wojsk rosyjskich na Ukrainę, i jakie odczuły skutki tej tragedii. W serii graficznej zatytułowanej „Dziennik Wojenny” artysta jeszcze głębiej wchodzi w temat wojny w Ukrainie. Prace te są jego osobistymi refleksjami, stanowią dokumentację zbrodni, do których odwołuje się poprzez wykorzystanie zapośredniczonych relacji fotograficznych i wideo z portali społecznościowych. To wszystko przenosi nas w ponurą atmosferę okropieństw, które nie zostały uchwycone przez kamery, fantazji i aktywistycznych relacji.
Dostępność: Wystawa w przestrzeni niedostępnej dla osób z niepełnosprawnością motoryczną. Otwarcie tłumaczone na PJM; tłumaczka: Ewelina Lachowska i na jęz. ukraiński; tłumacz: Volodymyr Dyshlevuk.
Wystawa czynna do 3.09.2023 (wtorek–niedziela, godz. 15:00–19:00)
Wstęp: wolny
Kurator: Mateusz Wszelaki