dla widzów od lat 7 / czas trwania: 80 minut
TWÓRCY:
Reżyseria: Agnes Salamon (Austria)
Scenografia: Andrea Költringer (Austria)
Muzyka: Rafał Rozmus
Przygotowanie wokalne: Marcelina Paniuta – Jankowska
Asystent reżysera: Gabriela Jaskuła
Scenariusz na motywach libretta Emanuela Schikanedera: Dariusz Czajkowski
OBSADA:
Bożena Dragun – Bäsle / Aktorka / Niewolnik
Gabriela Jaskuła – Konstancja / Pamina
Mirella Rogoza-Biel – Aloisia / Aktorka / Niewolnik / Papagena
Ilona Zgiet – Srebrzysta / Królowa Nocy
Konrad Biel – Leopold Mozart / Złocisty / Sarastro
Bogusław Byrski – Emanuel Schikaneder / Papageno
Jacek Dragun – Don Cacarello / Monostatos
Kacper Kubiec – Wolfgang Amadeusz Mozart / Tamino
Bartosz Siwek – Johann / Aktor / Kapłan
Na żywo gra trio w składzie:
Beata Dąbrowska – flet
Dominika Kołszut/Aleksandra Mazurek – skrzypce
Karolina Hordyjewicz/Grzegorz Siedlaczek – klawesyn
PREMIERA 23 maja 2015
KRÓTKO O SPEKTAKLU:
Historia „Czarodziejskiego fletu Mozarta” to opowieść oparta na głównym motywie opery, jakim jest konflikt między Królową Nocy a Sarastro. Pretekstem do jej opowiedzenia jest fikcyjne spotkanie piętnastoletniego Mozarta z kilka lat starszym Emanuelem Schikanederem, (który na potrzeby tej opowieści jest aktorem-lalkarzem) dwadzieścia lat przed powstaniem dzieła. Spektakl Teatru Andersena nie jest operą – to muzyczny spektakl z udziałem marionetek przeznaczony dla dzieci i dorosłych, to doskonały początek ich przygody z muzyką klasyczną.
WIĘCEJ O SPEKTAKLU:
„Czarodziejski flet Mozarta” to spektakl dla dzieci stworzony na podstawie jednej z najsłynniejszych oper Mozarta. Autorem librettta był Emanuel Schikaneder, aktor operowy i przyjaciel kompozytora.
Historia „Czarodziejskiego fletu Mozarta” to opowieść oparta na głównym motywie opery, jakim jest konflikt między Królową Nocy a Sarastro. Pretekstem do jej opowiedzenia jest fikcyjne spotkanie piętnastoletniego Mozarta z kilka lat starszym Emanuelem Schikanederem, (który na potrzeby tej opowieści jest aktorem-lalkarzem) dwadzieścia lat przed powstaniem dzieła.
W sierpniu 1771 roku, w przeddzień kolejnej historycznej wyprawy Mozarta do Włoch, rodzinne miasto kompozytora, Salzburg, odwiedzają objazdowe teatry marionetkowe, aby konkurować o stałą siedzibę w tym mieście. Mozart przypadkowo wplątuje się w konflikt pomiędzy dwiema trupami, biorąc na siebie (podobnie jak postać z opery, Tamino) rolę romantycznego bohatera, który ma wyzwolić uprowadzoną córkę dyrektorki (Srebrzystej Królowej Nocy) jednego z rywalizujących teatrów. Jego towarzyszem misji zostaje Emanuel Schikaneder (tak jak operowy Papageno) – marionetkarz w tym teatrze.
Tamino, Pamina, Papageno, Papagena, Królowa Nocy, Sarastro, Monostatos, Kapłani i Niewolnicy to lalkowe postaci dwóch zwaśnionych trup – ich losy pokrywają się z losami animatorów, których imiona nawiązują do historycznych postaci z otoczenia Mozarta.
W lubelskim przedstawieniu biograficzne fakty mieszają się z całkiem prawdopodobnymi fikcyjnymi zdarzeniami, zakulisowe realia z magią i baśniowością, a najbardziej charakterystyczne elementy opery „Czarodziejski flet” (ocalenie Tamina przez trzy damy, próba wyzwolenia Paminy, spotkanie Papageno z Monostatosem i ze staruszką Papageną, trzy próby Tamina, magiczna moc fletu i dzwonków) odniesione są do miejsca akcji – zaplecza sceny teatralnej oraz dwóch wiodących bohaterów – kompozytora i aktora.
„Czarodziejski flet Mozarta” w Teatrze im. H.Ch. Andersena nie jest operą – to muzyczny spektakl marionetkowy przeznaczony dla dzieci i dorosłych, to doskonały początek ich przygody z muzyką klasyczną.
Spektakl powstał we współpracy i przy wsparciu finansowym Austriackiego Forum Kultury w Warszawie.