W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z serwisu lublin.eu oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.

Spektakl: Nieposkromienie | Teatroterapia Lubelska

Spektakl: Nieposkromienie | Teatroterapia Lubelska
Data rozpoczęcia 2024-04-07
Godzina rozpoczęcia 16:30
Miejsce Centrum Kultury w Lublinie, ul. Peowiaków 12
Organizator Centrum Kultury w Lublinie
Udział Płatny
Koszt udziału 30/40/50 zł
Kategoria Spektakl

Jest to sztuka, która powstała na podstawie „Poskromienia złośnicy” Szekspira, odczytanego poprzez doświadczenie osób tworzących grupę teatralną Teatroterapii Lubelskiej.

Początkiem pracy nad tekstem było spotkanie i rozmowa z uczestnikami Teatroterapii, skupione wokół ich przeżyć i przemyśleń związanych z miłością i erotyką. Sceny, wątki i postaci ze sztuki Szekspira zostały skonfrontowane ze sprawami żyjących dziś w Polsce ludzi z niepełnosprawnością. Na czym polega ich poskromienie? Wobec czego buntują się dzisiejsze Kasie? Z kolejnych rozmów z założycielką Teatroterapii Lubelskiej, Marią Pietrusza-Budzyńską oraz z jej podopiecznymi w zderzeniu z sytuacjami z szekspirowskiego „Poskromienia złośnicy”, wyłaniały się kolejne sceny o miłości, o seksie, o niemożliwości spełnienia, o zablokowanych pragnieniach, o osamotnieniu i bólu.

Tekst „Nieposkromienia” stara się zachować komediowo-tragiczny charakter Szekspirowskiego oryginału. Plotą się ze sobą romansowe historie, publicystyczne fakty i skecze oparte na rzeczywistych doświadczeniach. Dzisiejsza Kasia, podobnie jak tamta, ze wszystkich sił próbuje nie dać się poskromić. Dzisiejszy Petrucchio z trudem próbuje się odnaleźć w narzuconej mu roli poskramiacza. Krąg osób wokół nich, z ich rodzicami włącznie, próbuje, jak tamci odnaleźć się w ograniczeniach i mechanizmach społecznych, krzywdzących i niesprawiedliwych.

Artur Pałyga

autor: Artur Pałyga; reżyseria, choreografia, scenografia, kostiumy: Maria Pietrusza-Budzyńska; asystent reżysera i współpraca pedagogiczna: Leszek Tes; muzyka: Piotr Kiliański; piosenka Ojca – wykonawca: Jan Kodrak; piosenka Kasi – wykonawczyni: Ula Bednarczyk; piosenka złośnic w wykonaniu: Wiktorii; Osieleniec, Aleksandry Ziemby, Dominiki Mendel i Bożeny Ufniarz; wykonawczyni tanga – Klaudia Lewandowska; operator filmowy i animacja: Piotr 'Mleko’ Milkowski; operator drona: Aleq Budzyński; montaż: Piotr Mleko Milkowski, Piotr Kiliański, Marian Maruszak, Aleq Budzyński; światło: Marcin Rękas; współpraca: Zespół Teatroterapii Lubelskiej: Jolanta Grabowska, Irmina Szumiło, Iwona Malinowska, Iwona Osieleniec; opieka psychologiczna: Aleksandra Moskal; szycie: Liliana Sokołowska; przygotowanie napisów: Piotr Kiliański; inspicjent w CSK: Agnieszka Fil; projekt plakatu: Karolina Rozpędowska, zdjęcie: Aleq Budzyński; projekt graficzny i skład programu teatralnego: Aleq Budzyński, Maria Pietrusza-Budzyńska

obsada: zespół Teatroterapii Lubelskiej (15 kobiet i 10 mężczyzn)

  • Kasia/Okpiszka – Weronika Stachyra
  • Ojciec – Mariusz Mąka
  • Bianka – Anna Berejowska, Agnieszka Kmieć
  • Lucencjo i Hortensjo – Andrzej Strumpf i Michał Wilczyński, Norbert Góźdź i Krzysztof Stagiński
  • Petrucchio i Kasia – Adam Saran i Bożena Ufniarz
  • Kasia w czerwonej sukience, tańczy tango – Anna Berejowska i Sylwester Sławacki
  • Milczur – Sylwester Sławacki, Michał Dziedzic, Ernest Pilipczuk, Michał Wołoszyn, Michał Piędzia
  • Dwanaście Elżbiet – Anna Mikusz, Agnieszka Kmieć, Wiktoria Mazur, Aleksandra Ziemba, Bożena Ufniarz, Anna Siwko, Ewelina Korzeniowska, Mariola Fus, Anna Berejowska, Weronika Stachyra, Sylwia Styżaj