W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z serwisu lublin.eu oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.Zamknij

Drukuj stronę do PDF Spektakl: Teatr Bagatela "Barbelo"

Data rozpoczęcia 2014-11-14
Godzina rozpoczęcia 17:00
Miejsce Teatr Stary, Jezuicka 18
Kategoria Spotkanie

Bilety: I - 50 zł, II - 40 zł, III - 25 zł

Metafizyczno-komiczny dramat o życiu po rozpadzie oswojonego świata.

Tytułową Barbelo gnostycy nazywali obraz Boga w postaci kobiecej – żeński pierwiastek boski. Miała być pełnią, światłością, mocą doskonałą. Milena, główna bohaterka, okazuje się w adaptacji Bogajewskiej być także reżyserką. Całą siłę kobiecości – mimo niespełnionego macierzyństwa – kieruje na stwarzanie i odtwarzanie, rozdaje role mężczyzn, psów i dzieci – mężczyznom i kobietom. Dzięki niej płynne stają się granice przestrzeni, ciała, tożsamości czy śmierci.

„Barbelo, o psach i dzieciach” mogłoby się nazywać „Wszystko o mojej matce”, podobnie jak film Almodovara. Dedykowane może być tym, które były matkami, tym, które chcą być matkami, które grają matki, wszystkim matkom, mojej mamie. (…)Bardzo smutna jest ta ludzka katastrofa – ale też śmieszna. Uwielbiam dowcip Srbljanović, który sprawia, że śmiejemy się tam, gdzie chcemy płakać. Świat Srbljanović, świat spod znaku Barbelo – bogini pożądliwości – jest niezwykle bałkański: namiętny i intensywny.

Taki, który pragnie życia całą gębą. Życia z tańcem i miłością. Życia z uśmiechem i śmiechem mimo wszystko, nawet jeśli my wszyscy już od dawna jesteśmy martwi. /M. Bogajewska/

Pozbawiwszy sztukę Srbljanović wątków bezpośrednio związanych z powojennymi bałkańskimi traumami, Bogajewska na pierwszy plan wysuwa kwestię złożonych relacji międzyludzkich – czy raczej ich równie różnorodnego braku. Milena poślubia wdowca, który ze strachu przed kompulsywnie objadającym się dzieckiem zrzuca na nią obowiązek opieki nad synem. Ich pokój staje się przestrzenią uniwersalną – może być cmentarzem, podwórkiem, gabinetem lekarskim, mieszkaniem sąsiada; sprawia wrażenie poczekalni między innymi wymiarami ludzkiego bytu.

Czas trwania spektaklu: 95 minut, bez przerwy

Powiązane:

Teatr Stary

Najważniejsze wydarzenia cykliczne