Inspiracją do stworzenia projektu jest historia społeczności żydowskiej w Lublinie oraz odkrywanie i pielęgnowanie śladów jej obecności. Kluczowa jest postać Izaaka Baszewisa Singera obchodzącego w 2022 roku 120tą rocznicę urodzin. Interesuje mnie występująca w jego twórczości figura labiryntu w kontekście przestrzeni miasta, ale też ciała i pamięci. Przedmiotem projektu będzie swoisty powrót do miejsc, których już nie ma oraz zaproszenie do spotkania i działania na styku rzeczywistości realnej i wirtualnej. Przestrzeń realną będzie tworzyć Plac Singera, który jako dosyć zaniedbane i zapomniane miejsce może zostać na nowo zdefiniowany jako strefa działań artystycznych. Gogle VR 360 będą przenosić uczestników do wirtualnych labiryntów – między innymi przestrzeni dawnego Lublina – zarejestrowanych kamerą 360. Poszukiwania będą krążyć wokół pamięci i zmysłowości, do której powraca się i która wyostrza się wtedy, gdy giną materialne ślady. Obszar twórczej pracy ma kilka warstw. Główną inspiracją do stworzenia projektu jest przestrzeń miasta jako miejsca zawikłanego, nieoczywistego, trudnego do przebrnięcia, z którego albo nie ma wyjścia albo odnajduje się je z dużym trudem.
Istotne będzie jego ukryte centrum, w którym mieści się coś strasznego, nieoswojonego, ale też świętego, tajemniczego. Zdjęcia Altera Kacyznego, przedstawiające między innymi trudne życie codzienne społeczności żydowskiej (także lubelskiej) lat 30. niemal w całości uległy zniszczeniu podczas okupacji. Urodziny Singera stanowią próbę wydobycia za pomocą ruchu i tańca z zakamarków miejskiej (nie)pamięci materialnych śladów życia ludzi – realnych i fikcyjnych bohaterów prozy Noblisty.Anna Puzio