Galeria Labirynt w Lublinie zaprasza na wernisaż wystawy „Ergonomia zagłady”.
W piątek 11 czerwca w Galerii Labirynt Plaza swoje prace artystyczne zaprezentują studenci i studentki z Akademii Sztuki w Szczecinie. Na wystawie zostaną pokazane prace ilustrujące wykorzystanie nauki przeciwko człowiekowi. Podczas wernisażu będzie można zobaczyć m.in. performanse, prace video, obiekty, malarstwo oraz rysunki.
Kiedy: 11.06.2021, godz. 18:00 – 22:00
Dostępność: Wystawa znajduje się na parterze.
Projektowanie przedmiotów, budynków, maszyn wymaga odpowiedniego dostosowania koncepcji do anatomicznych i psychofizycznych możliwości człowieka. Istotą ergonomii jest humanizacja warunków pracy człowieka, tak by mogła ona być wykonywana przy jak najniższym koszcie biologicznym jednostki.
Powstanie nazistowskich obozów zagłady było poprzedzone szeregiem badań i prac projektowych, których nadrzędnym celem było skonstruowanie spójnego systemu unicestwienie człowieka. Projektanci, architekci pracowali nad stworzeniem jak najbardziej “ergonomicznej” machiny śmierci, która mogłaby przeprowadzić zagładę tysięcy ludzi każdego dnia. Projektowanie baraków, komór gazowych czy krematoriów nie mogło odbyć się bez konsultacji ergonomicznych, a czynnik “efektywności” warunkujący kolejne sposoby mordowania ludzi był kluczowy dla hitlerowskiej maszyny zagłady. Holokaust był zbrodnią zaplanowaną w każdym szczególe, w ramach której obozy koncentracyjne funkcjonowały jak doskonale zorganizowane fabryki, ludzie mordowani byli w sposób systematyczny, a logistyka transportów więźniów z terenów całej Europy przygotowywana była z największą pieczołowitością. Aspekty te rodzą pytanie o wykorzystywanie nauki człowieka przeciwko ludzkości - czy ergonomia może zostać wykorzystana przeciwko człowiekowi? Czy może stać się dziedziną wiedzy, która prowadzi do dehumanizacji?
Artyści i artystki: Nikola Bińkowska, Krystian Jandura, Gabriela Jasik, Paweł Janicki, Józef Jakacki, Julia Łyżwińska, Cezary Malinkiewicz, Karolina Pyszko, Natalia Skorupa, Milena Teresa Smyl, Elżbieta Wieland, Evgeniya Vladimirova
Kuratorzy: Hubert Czerepok, Elżbieta Młynarczyk, Teresa Otulak