„Interaktywny Plac Zabaw” jest to projekt edukacyjny związany z kreowaniem przestrzeni oraz tworzeniem własnych mini-dzieł sztuki.
Za sprawą zabawy i pobudzonej wyobraźni łączy w sobie elementy innowacyjne, edukacyjne oraz artystyczne. Uczy praktycznego obcowania ze sztuką. Ważnym aspektem wystawy jest twórcze zastosowanie nowoczesnej aparatury i narzędzi medialnych, takich jak kamera, komputer czy też system detekcji ruchu. „Interaktywny Plac Zabaw” jest miejscem tworzenia własnych elementów
sztuki.W pewnym sensie przypomina trochę laboratorium, w którym młodzi ludzie mogą eksperymentować, a następnie obserwować, co się zdarzy, jeśli postąpią w ten czy inny sposób.Projekt ten poprzez zabawę uruchomia zaangażowanie oraz wyobraźnię widza.
„Interaktywny Plac Zabaw” to 6 podstawowych części, zwanych "przystankami":
RGB (Red, Green, Blue) – RGB to instalacja składająca się z dziewięciu przezroczystych sześcianów w podstawowych barwach. Za pomocą odpowiedniego oświetlenia, poruszając się w kolorowym labiryncie można zaobserwować przenikanie i mieszanie się barw.
Instalacja Faktury – próba integracji doznań akustycznych, wizualnych i dotykowych. Dotykając rękami kamieni, kory, wody, trawy, pary wodnej umieszczonych w małych pojemnikach, można kreować obraz wyświetlany na ekranie i ścieżkę dźwiękową zawierającą odgłosy natury.
Malowanie światłem (zabawa gestami) - gesty bawiących się świecącymi zabawkami rejestrowane są przez system śledzenia ruchu, a następnie za pomocą specjalnego oprogramowania zostają przełożone na dźwięk i obraz.
Czarodziej - interaktywna zabawa z czarodziejskim wierszykiem Maurice’a Carême’a, to wspólna, zespołowa gra animowanymi ilustracjami, wykonanymi w czasie warsztatów. System odpowiadający za sterowanie animacjami wykonanymi wcześniej podczas warsztatów, reagując następnie na porządek graficznych znaków, będzie prowadził do celu.
Platforma Interaktywna - chodząc po kolorowych polach – klawiszach wielkiego instrumentu, gra się z przestrzenią, obserwuje barwy i słucha muzyki, próbując uruchomić i odgadnąć zależności między ruchem, kolorem i dźwiękiem.
Aneks – Kino - Interaktywny Plac Zabaw, to także przegląd klasycznych i unikatowych animacji Polskiego Wydawnictwo Audiowizualnego – Antologii Polskiej Animacji. Aneks – Kino stanowi merytoryczne uzupełnienie pozostałej części ekspozycji; przede wszystkim przybliża klasyczne pojęcia związane ze sztuką i mediami, takie jak głębia, perspektywa, ekran, kolor, montaż, interakcja czy projekcja wielokanałowa.
Wstęp wolny