W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z serwisu lublin.eu oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.

Wykład „Zaczyna się”. O dwóch dramatach Józefa Czechowicza i ich inscenizacjach z wojną w tle.

Wykład „Zaczyna się”. O dwóch dramatach Józefa Czechowicza i ich inscenizacjach z wojną w tle.
Data rozpoczęcia 2022-11-23
Godzina rozpoczęcia 17:30
Miejsce Miejska Biblioteka Publiczna, ul. Peowiaków 12
Organizator Miejska Biblioteka Publiczna im. Hieronima Łopacińskiego w Lublinie
Udział Bezpłatny
Kategoria Wykład

Miejska Biblioteka Publiczna zaprasza na wykład z historii sztuki w ramach XIV edycji "Sławne, emblematyczne, kontrowersyjne wędrówki dzieł i arcydzieł w kulturze".

Miejsce: Filia nr 2 MBP, ul. Peowiaków 12, godz. 17.30
Termin: 23 listopada 2022
Gość: Jarosław Cymerman „Zaczyna się”. O dwóch dramatach Józefa Czechowicza i ich inscenizacjach z wojną w tle.

Wykład poświęcony będzie dwóm krótkim dramatom Józefa Czechowicza – "Czasu jutrzennego" oraz "Niegodzien i godni" oraz ich prapremierowym realizacjom teatralnym. Sztuki te zostały napisane przez lubelskiego poetę pod koniec lat 30-tych. Pierwsza z nich została opublikowana w 1937 roku na łamach „Pionu”, druga natomiast ukazała się w 1939 roku w wileńskim piśmie „Comoedia”. "Czasu jutrzennego" zostało przeniesione na scenę przez Wilama Horzycę i Aleksandra Zelwerowicza w lutym 1939 roku. Była to jedyna teatralna realizacja tekstu Czechowicza za życia autora. Ta pokazana w ramach „Wieczoru jednoaktówek” krótka sztuka została z jednej strony poddana przez recenzentów dość mocnej krytyce, z drugiej jednak niektórzy z jej widzów dostrzegli w niej (zwłaszcza po latach) zapowiedź zbliżającej się wojny. Z kolei "Niegodzien i godni" określony w podtytule moralitetem był jednym z ulubionych tekstów dramatycznych młodego Tadeusza Kantora, który zrealizował go tuż po wojnie, w 1945 roku, w krakowskim Teatrze Akademickim.