Drohobycz ma trwałe miejsce w słowniku miast magicznych, a więc takich, w których obok geograficznej fizyczności i historii, architektury i codziennego życia realnego istnieje świat inny – mityczny, niewidoczny, ale odczuwany, symboliczny i metafizyczny, kreujący tajemniczą aurę miasta. Do takiego Drohobycza zapraszają opowiadania Brunona Schulza, do miasta na którego tkance wizualnej rozrasta się przebogaty ogród wyobraźni.
Czy każdy dojrzy aurę takiego ogrodu? Literatura i sztuka pomagają, o czym przekonuje pomysł tego wyjątkowego pleneru polskich (a przede wszystkim lubelskich) akwarelistów w Drohobyczu, wpisanego w projekt „Bruno4ever” (wspieranego finansowo przez miasto Lublin). Pandemia zablokowała możliwość obcowania z miastem Schulza wprost, dlatego zaproponowaliśmy artystom, aby poprzez zapoznanie się z różnorodną ikonografią spróbowali, bez fizycznego kontaktu z Drohobyczem, podjąć próbę oddania w obrazie jego aury. Nad tym procesem czuwali Bartłomiej Michałowski, który zna niemal każdy zakątek miasta Schulza, oraz Dariusz Płecha. Powstał znakomity zestaw 29 akwarelowych prac autorstwa 13 artystek i artystów.
Wystawa zatytułowana „Akwarelowy Drohobycz” miała swoją ukraińską premierę wernisażową 16 listopada 2020 roku w ramach IX Międzynarodowego Festiwalu Brunona Schulza w Drohobyczu, ciesząc się wielkim powodzeniem. Teraz wystawa ta pod tytułem „Drohobycz w akwareli” ma swoją polską premierę dzięki przychylności Miejskiej Biblioteki Publicznej w Lublinie. Liczę, że to początek akwarelowej kolekcji, jaka będzie się rozbudowywać – i wędrować… Zestaw prac ciekawie opowiada o Drohobyczu, jak i zadziwia wielością możliwości warsztatowych, kolorystycznych, kompozycyjnych i stylistycznych, jakie kryją się w technice akwareli. Jest artystycznym zaproszeniem do miasta „republiki marzeń” za co artystom bardzo dziękuję.
Grzegorz Józefczuk
Dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Brunona Schulza w Drohobyczu