W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z serwisu lublin.eu oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.

Wystawa grafiki – Małgorzata Bałdyga „Cielesność światłoczuła”

Wystawa grafiki – Małgorzata Bałdyga „Cielesność światłoczuła”
Data rozpoczęcia 2014-04-14
Godzina rozpoczęcia 17:00
Miejsce Dom Kultury LSM, K. Wallenroda 4a
Kategoria Wernisaż

Dzielnicowy Dom Kultury LSM zaprasza na wystawę Małgorzaty Bałdygi.
„Cielesność światłoczuła” jest kontynuacją projektu „Cielesność RedGreenBlue”. Wystawa jest poszerzona o kilka nowych prac konsekwentnie analizujących problematykę intensyfikacji obecności człowieka w środowisku mediów elektronicznych. Marshal McLuhan napisał: „Media to wszystko, co wzmacnia lub intensyfikuje cielesny organ, zmysł czy funkcje” a obwody elektryczne to „poszerzenie naszego centralnego układu nerwowego”. Od pewnego czasu człowiek egzystuje w dwóch rzeczywistościach: „realnej” i „wirtualnej”, przy czym granica pomiędzy tymi rzeczywistościami ulega zamazaniu. Natłok obrazów powoduje, że zanim zostanie odczytany ich intelektualny przekaz, w pierwszej kolejności atakowane są zmysły, więc wiadomość odbierana jest sensorycznie, na poziomie fizyczności. W moich grafikach próbuję uchwycić ów moment „cielesności”, ulegającej nieustannym zmianom, „światłoczułej”, uwarunkowanej zewnętrznie; ukazać, jak poprzez strumień bitów, więc matematycznych cząstek, poruszane jest to, co pierwotnie zmysłowe.
Małgorzata Bałdyga 2014

Od kilku lat przyglądam się pracom Pani Małgorzaty i nie ukrywam, że kibicuję jej doświadczeniom związanym z eksploracją zjawisk z obszaru cyfrowego makro świata i przełożenia ich na formę graficzną. Wybór graficznego materiału wyjściowego, odczytywanie oraz zrozumienie specyfiki formy, tak niezbędne do konstruowania jednorodnej stylistycznie wypowiedzi, ma decydujący wpływ na końcowy obraz graficzny. Sukces koncepcji artystycznej zawartej w zestawie prac w dużym stopniu zależał od procesu konstruowania obrazu oraz uwzględnienia czynnika przypadku związanego z tym co podświadome. W ostatnim okresie Pani Małgorzata przyśpieszyła proces definiowania problemu warsztatowego, jak i kompleksowej idei artystycznej. Prace jej są, jak sama autorka mówi, konsekwencją użycia komputera do tworzenia obrazu i dominacji wizualności nad treścią. Forma, która jest przedmiotem przekształcania i przetwarzania, wynika w części z potrzeby badania nowego medium, jak również z fascynacji nią. Narzędzie, którym się posługuje, przekształca formę zgodnie z matematyczną regułą i tu zbliża się do charakteru występującej w naturze formy zwanej – naturalnie ukształtowaną. Działania Pani Małgorzaty wynikają z przekonania, że obraz, który z pozoru jest abstrakcyjny, niesie pewien rodzaj treści i jestem pewien, że w dużym stopniu ma to związek ze wspomnianym podobieństwem. Akcentuje takie cechy, które sprzyjają własnemu odkryciu, jak płynność i ruch, ale i możliwość włączenia w kreację procesów multiplikacji, deformacji, konstrukcji i dekonstrukcji. Zestawy prezentowanych prac to przykład prezentacji rezultatów odkrycia formy przez autorkę, ale również zatrzymania procesu w najbardziej intrygującej fazie jej przekształcania. Prace te dowodzą, że eksperyment artystyczny dotarcia do istoty nowego medium zaowocował ciekawymi rezultatami oraz wiedzą niezbędną do podejmowania dalszych kroków w obszarze konstruowania obrazu wirtualnego, a w dalszej kolejności – grafiki cyfrowej. Autorka wyłapuje te szczególne formy i przez wielokrotne powiększenie nadaje im artystycznego znaczenia. Mówiąc o całości prezentowanego cyklu grafik, mamy do czynienia z ciekawym i jednorodnym pokazem.
Pani Małgorzata posiada własny, rozpoznawalny język graficznej ekspresji, który ujawnił się i wykrystalizował się w pełni, tym samym stał się znakiem firmowym artystki. Poszukiwania nowych form ekspresji i sposobów komunikacji w skomplikowanym, ciągle zmieniającym się pejzażu szeroko rozumianej kultury wizualnej, dobitnie zaznaczają jej obecność w świecie grafiki w Polsce.
Adam Romaniuk

Małgorzata Bałdyga Ukończyła Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Lublinie. Studia na Uniwersytecie im. Mikołaja Kopernika w Toruniu na Wydziale Sztuk Pięknych.
Dyplom z wyróżnieniem uzyskała w 1997 r. w pracowni wypukłodruku pod kierunkiem prof. Józefa Słobosza. Pracuje na Wydziale Artystycznym UMCS na stanowisku asystenta.

Spis ważniejszych wystaw
• udział w 9 wystawach indywidualnych, m.in.:
- Małgorzata Bałdyga, Alicja Snoch – Pawłowska – Grafika – Galeria „Pod podłogą” w Lublinie 2001 r.
- „Pomiędzy” – Galeria Stara BWA w Lublinie, 2002 r.
- „Pomiedzy” – galeria ZPAP „Na piętrze” w Toruniu, 2003 r.
- „Więzi naturalne” – Galeria BWA w Kielcach, 2004 r.
- „Więzi naturalne” – Galeria BWA w Busku Zdroju, 2004 r.

• udział w 41 wystawach międzynarodowych i krajowych, m.in.:

Nagrody i wyróżnienia
1. Dyplom – 1997 r. – wyróżnienie.
2. Grafika Roku ’97- I nagroda – Muzeum Lubelskie na Zamku w Lublinie, 1998 r.
3. Grafika Roku ’98 – III nagroda – Muzeum Lubelskie na Zamku w Lublinie, 1999 r.
4. „Grafika i Rysunek Roku ’99″ – II nagroda – Muzeum Lubelskie na Zamku w Lublinie.
5. „Grafika i Rysunek Roku ’01, 02″ – Nagoda Sponsorowana – Muzeum Lubelskie na Zamku w Lublinie, 2002 r.
6. Międzynarodowe Triennale Grafiki, Grand Prix Młodej Grafiki Polskiej – III nagroda, 2006 r.
7. „Grafika i Rysunek Roku ’05-07 „, Muzeum Lubelskie na Zamku w Lublinie – wyróżnienie

Rekomendacje „Młoda Grafika Polska” – zakup prac biorących udział w MTG w Krakowie przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych, 2002 r.

Powiązane:

Dom Kultury LSM

CreArt. Sieć miast na rzecz twórczości artystycznej