W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z serwisu lublin.eu oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.

Podsumowanie I edycji programu Miejski Aktywator Młodzieżowy!

Partnerzy Strategiczni

Europejskia Stolica Młodzieży

European Youth Forum

Ikea

Skende Shopping

Fundacja Sempre a Frente

Podsumowanie I edycji programu Miejski Aktywator Młodzieżowy!
04.04.202409:17

Miejski Aktywator Młodzieżowy to program mikrograntów na działania społeczne i obywatelskie nieformalnych grup młodzieży. Pierwsza edycja programu zrealizowana została w roku 2023, w ramach obchodów Europejskiej Stolicy Młodzieży. Ideą programu jest edukacja obywatelska młodych ludzi oraz zwiększenie poziomu ich zaangażowania w życie i sprawy miasta.

Kontynuacja Miejskiego Aktywatora Młodzieżowego to jedno z założeń dokumentu "Miasto Młodych. Polityka młodzieżowa Lublina".

W ramach I edycji programu dofinansowanych zostało 20 inicjatyw młodzieżowych:

  1. Spragnieni Kompetencji - to kompleksowy projekt, którego głównym celem było wsparcie młodzieży w wieku od 14 do 24 lat w rozwoju kompetencji; w ramach projektu zostało przeprowadzone badanie potrzeb, problemów, kompetencji i obaw związanych z rynkiem pracy w oczach młodzieży 14-24 lat z Lublina i okolic, w którym udział wzięło 238 osób; zorganizowano 8 warsztatów rozwijających kompetencje społeczne oraz powstała grupa do komunikacji: Lublin Youth Network.
  2. Rowerowy Plac Manewrowy - projekt realizowany przez młodzież uczącą się w Szkole Podstawowej nr 45 w Lublinie, która wraz z Radą Rodziców wykonała na placu szkolnym rowerowy plan manewrowy; w ramach projektu odbył się także konkurs plastyczny, który wyłonił ;
  3. Widząc i słysząc innych - w ramach projektu zorganizowanych zostało 5 warsztatów i spotkań podczas, których można było zobaczyć świat z perspektywy osoby niewidomej i głuchej, a także nauczyć się podstaw polskiego języka migowego i zasad savoir vivre wobec osób z niepełnosprawnościami; strona projektu;
  4. Zapomniane cegielnie - dzięki projektowi zrealizowano spotkania i warsztaty dotyczące cegielni w dzielnicy Szerokie, których efektem było przybliżenie historii cegielni związanych z dzielnicą; wynikiem warsztatów było stworzenie makiety cegielni oraz filmu o cegielniach;
  5. Nasza Młodzieżowa Rada Programowa DDK "Węglin" - projekt miał na celu promocję Młodzieżowej Rady Programowej "Węglin", zachęcanie do włączenia w jej działania nowych osób a także integrację członków i członkiń Rady; zrealizowano następujące aktywności: maraton rękodzielniczy, leśny biwak, warsztaty kawowe, warsztaty plakatu, halloweenowa gra terenowa, gierki sąsiedzkie;
  6. Polsko-ukraiński festyn międzypokoleniowy - w ramach projektu, którego głównym celem była integracja międzykulturowa społeczności polskiej i ukraińskiej, zorganizowano liczne warsztaty, gry oraz wizytę w lubelskim skansenie;
  7. YOUth can talk! - mamy głos! - projekt zakładał przeprowadzenie debaty badającej potrzeby polskiej szkoły; w wydarzeniu udział wzięła społeczność Szkoły Podstawowej nr 21 im. Królowej Jadwigi w Lublinie;
  8. Babska moc! - w ramach projektu odbyły się warsztaty samoobrony i budowania asertywnej postawy dla dziewcząt w wieku od 15 do 20 roku życia w ramach metody WenDo;
  9. Nie hejtujemy! SZANUJEMY! - projekt zakładał stworzenie filmu o hejcie i tym jak się przed nim bronić;
  10. Młody Reporter ma Głos! - celem projekt było zapoznanie młodych ludzi ze szkół podstawowych z rolą dziennikarzy w społeczeństwie obywatelskim; przeprowadzono w sumie 14 godzin warsztatów w których uczestniczyło 154 osób;
  11. Projekt Party - w ramach projektu podjęto działania mające na celu integrację społeczności Zespołu Szkół nr 5 im. Jana Pawła II w Lublinie poprzez dzień postaci z bajek;
  12. BiskON - projekt miał na celu integrację społeczności XXII Liceum Ogólnokształcącego w Lublinie poprzez organizację gry terenowej, debatę oksfordzką i tematyczne warsztaty;
  13. Strefa Ciszy w Grabskim - w ramach projektu, w Zespole Szkół nr 1 powstała strefa ciszy dla uczniów i uczennic;
  14. WolONtariat - projekt zakładał organizację spotkań, których celem była walka ze stereotypami dotyczącymi wolontariatu oraz promocja wolontariatu jako narzędzia do zdobywania cennego doświadczenia;
  15. Domówka w bibliotece - celem projektu było ukazanie, że biblioteka może być atrakcyjnym miejscem do spędzania czasu wolnego oraz spełniać funkcję integracyjną dla osiedla Poręba; w ramach projektu zrealizowano także badania potrzeb osób korzystających z biblioteki;
  16. Integracja osób zaangażowanych społecznie i promowanie postaw obywatelskich i demokratycznych za pomocą gier bez prądu - projekt zakładał organizację 5 spotkań z grami bez prądu, podczas, których młodzież miała okazję się zintegrować, rozwijać swoje umiejętności i zdolności a także poznać osoby o podobnych zainteresowaniach; na spotkaniach grano w gry odnoszące się swoją tematyką do promowania postawy obywatelskiej, promocji demokracji oraz promowania otwartości i proaktywności;
  17. Warsztaty akwarelowe - w ramach projektu zorganizowano warsztaty akwarelowe przeprowadzone przez młodzież, które zakończyły się wernisażem dotykającym problematyki terapii przez sztukę;
  18. Piszę mądrze! - projekt zakładał organizację konkursu literackiego pt. Piszę Mądrze;
  19. Przestrzeń dla młodzieży w bibliotece - projekt zakładał partycypacyjne stworzenie przez młodzież przestrzeni wspólnej w bibliotece;
  20. Filmy promujące ideę wolOntariatu - w ramach projektu nagrano 5 filmów z osobami wolontariackimi, które miały na celu promocję idei wolontariatu.

W pierwszej edycji programu oprócz wsparcia finansowego, młodzi ludzie otrzymali także wsparcie merytoryczne, które dotyczyło diagnozy potrzeb, zarządzania projektami oraz ewaluacji.

Podsumowanie I edycji Miejskiego Aktywatora Młodzieżowego odbyło się 1 grudnia w Pracowniach Kultury Maki w ramach wydarzenia 3M=Młodzież+MID+MAM.

EWALUACJA

Ewaluacja pierwszej edycji programu przeprowadzona była w grudniu 2023 roku i polegała na rozmowach z uczestnikami i uczestniczkami grup młodzieżowych wokół takich zagadnień jak:

  • sposoby uzyskania informacji o programie;
  • poziom łatwości w zrozumieniu regulaminu i pozostałej dokumentacji programu;
  • rozumienia działań społecznych i obywatelskich;
  • diagnoza potrzeb i sposoby pracy nad projektami;
  • wysokości wsparcia finansowego;
  • efektów realizacji projektów w kontekście wpływu na zawiązaną grupę projektową i efekt społeczny;
  • proponowanych zmian w formule programu;
  • współpracy z operatorem programu.

Wnioski z ewaluacji I edycji programu:

  • regulamin programu oraz dokumentacja sporządzone zostały w sposób jasny i przejrzysty, właściwy do odbioru przez osoby młode, nie mające doświadczenia w realizacji projektów;
  • wg uczestników i uczestniczek programu jego istotnym plusem jest otwarcie się na grupy nieformalne i młodzież z młodszych klas szkoły podstawowej;
  • wartościowym elementem programu była możliwość konsultowania wniosku i realizacji projektu na każdym z jego etapów; jednakże osoby z doświadczeniem projektowym nie były wystarczająco zaopiekowane np. poprzez możliwości dalszego rozwoju;
  • uczestniczki i uczestniczki pozytywnie ocenili, że program realizowany był w bliskiej współpracy z Urzędem Miasta Lublin, który pozostawał w stałym kontakcie z grupami projektowymi; jednakże niektóre grupy wskazywały, że w promocji niedostatecznie wybrzmiewało to, że jest to projekt realizowany przez Miasto Lublin a nie operatora;
  • ważne dla młodzieży było to, że wydarzeniem końcowym była gala podsumowująca projekt z udziałem Zastępcy Prezydenta Miasta Lublin;
  • młodzież z grup projektowych zasugerowała, że działania grup projektowych nie powinny być realizowane w okresie wakacyjnym;
  • lepszym wariantem realizacji programu była realizacja części edukacyjnej programu przed naborem wniosków grantowych; grupy projektowe wskazały, że powinno być rozróżnienie ścieżek edukacyjnych dla osób dopiero zdobywających doświadczenia i grup już doświadczonych;
  • w ramach szkoleń dla młodzieży powinny pojawić się elementy edukacji obywatelskiej, które będą pomocne przy myśleniu o tym jak zdefiniować działania społeczne i obywatelskie;
  • niektóre z projektów były trudne w zdefiniowaniu ich wpływu społecznego i obywatelskiego;
  • niektóre z grup projektowych realizują dalsze wspólne działania;
  • promocja programu i upowszechnianie informacji było niewystarczające co przyczyniło się do trudności w wyjściu z programem do młodzieży spoza bańki informacyjnej i zaangażowanej; ponadto, program był identyfikowalny poprzez pojedyncze projekty, nie było spójnej wizji i budowania marki Miejskiego Aktywatora Młodzieżowego.

Kalendarz wydarzeń

<

06.05.2024

>

Kwiecień 2024

Maj 2024

Czerwiec 2024

Lipiec 2024

Sierpień 2024

Wrzesień 2024

Październik 2024

Listopad 2024

Grudzień 2024

Styczeń 2025

Luty 2025

Marzec 2025

PonPoniedziałek WtoWtorek ŚroŚroda CzwCzwartek PiąPiątek SobSobota NieNiedziela
1 2 3 4 5
PonPoniedziałek WtoWtorek ŚroŚroda CzwCzwartek PiąPiątek SobSobota NieNiedziela
29 30
1 2
PonPoniedziałek WtoWtorek ŚroŚroda CzwCzwartek PiąPiątek SobSobota NieNiedziela
27 28 29 30 31
PonPoniedziałek WtoWtorek ŚroŚroda CzwCzwartek PiąPiątek SobSobota NieNiedziela
1 2 3 4
PonPoniedziałek WtoWtorek ŚroŚroda CzwCzwartek PiąPiątek SobSobota NieNiedziela
29 30 31
1
PonPoniedziałek WtoWtorek ŚroŚroda CzwCzwartek PiąPiątek SobSobota NieNiedziela
26 27 28 29 30 31
1 2 3 4 5 6
PonPoniedziałek WtoWtorek ŚroŚroda CzwCzwartek PiąPiątek SobSobota NieNiedziela
30
1 2 3
PonPoniedziałek WtoWtorek ŚroŚroda CzwCzwartek PiąPiątek SobSobota NieNiedziela
28 29 30 31
1
PonPoniedziałek WtoWtorek ŚroŚroda CzwCzwartek PiąPiątek SobSobota NieNiedziela
25 26 27 28 29 30
1 2 3 4 5
PonPoniedziałek WtoWtorek ŚroŚroda CzwCzwartek PiąPiątek SobSobota NieNiedziela
30 31
1 2
PonPoniedziałek WtoWtorek ŚroŚroda CzwCzwartek PiąPiątek SobSobota NieNiedziela
27 28 29 30 31
1 2
PonPoniedziałek WtoWtorek ŚroŚroda CzwCzwartek PiąPiątek SobSobota NieNiedziela
24 25 26 27 28
1 2 3 4 5 6