Kompania "Teatr" została utworzona we wrześniu 1995 roku. Po dziesięciu latach pracy w państwowym teatrze trójka absolwentów Wydziału Lalkarskiego warszawskiej PWST postanowiła założyć prywatną grupę teatralną. Witold Mazurkiewicz, Jarosław Tomica, Michał Zgiet zostali laureatami nagrody Wojewody Lubelskiego, Prezydenta Miasta Lublina, a także wielu nagród festiwalowych. Wspólne widzenie teatru oraz znużenie jego współczesnym obliczem i skostniałą formą skupiło tę trójkę wokół idei teatru niezależnego. Współtworzyli i współpracowali z teatrami niezależnymi jak Teatr Studyjny, gdzie z Miro Prohazką realizują Dekameron Bocaccia i Pieśni o samym sobie Whitmana. Także w Teatrze Gardzienice brali udział w spektaklach Żywot Protopopa Awwakuma i Carmina Burana
Doświadczenie wyniesione z obecności na wielu międzynarodowych festiwalach festiwalach w kraju i za granicą (Japonia, Pakistan, Niemcy, Francja, Austria, Dania, Czechy, Szwecja, Włochy, Gruzja), możliwość obserwowania sposobu organizacji teatrów funkcjonujących na odmiennych zasadach niż wielkie, dotowane teatry krajowe, pozwoliły Kompanii "Teatr" na pojawienie się na rynku teatralnym.
Już pierwsza wspólna realizacja, Czerwony Kapturek , zakończyła się sukcesem (główne nagrody aktorskie i nagroda dziennikarzy) na VIII Spotkaniach Teatrów w Walizce w Łomży, jedynej tego typu imprezie zarejestrowanej przez Międzynarodowe Centrum Lalkowe w Glasgow. Sukcesem kończy się następna realizacja Celestyny wg F. De Rojasa w reżyserii Miro Prohazki. Przedstawienie okazuje się na tyle kontrowersyjne, że budzi tyleż zachwytu co oburzenia, ale recenzje krytyków oceniają ten spektakl bardzo wysoko.
Od maja 1996 roku Kompania "Teatr" zaczyna współpracę z Teatrem "Provisorium" czego efektem jest spektakl Koniec wieku. Po roku prezentacji Końca wieku na scenach polskich festiwali, a także w Korei i Rumunii zespoły przystępują do rocznej pracy nad Ferdydurke. Spotkania dwóch teatrów, dwóch odmiennych sposobów pracy i dwóch reżyserów daje nadzwyczaj ciekawe efekty spotykające się z entuzjastycznym przyjęciem krytyki polskiej i zagranicznej.
Ferdydurke uznano za jedno z najważniejszych wydarzeń teatralnych w Polsce ostatniej dekady oraz najlepszą adaptację sceniczną dzieła Gombrowicza. Zespoły otrzymały 17 nagród w tym Fringe First na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym w Edynburgu, Grand Prix Opolskich Konfrontacji Teatralnych "Klasyka Polska", Grand Prix Festiwalu Małych Form Teatralnych w Rijece, Nagrodę za Zbiorową Kreację Aktorską podczas Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego MESS w Sarajewie oraz Nagrodę za kreowanie nowej formuły teatru na Międzynarodowym Festiwalu "Kontakt" w Toruniu.
Zespoły dwukrotnie odbyły tournee po Stanach Zjednoczonych, prezentując Ferdydurke między innymi w prestiżowym nowojorskim teatrze Off-Off Broadway - "Raw Space", "City Garage Theatre" w Los Angeles, "Arts Bank Theatre" w Filadelfii oraz w Salt Lake City, Yale University, Princeton University. Największy rozgłos zdobyły prezentacje w legendarnym teatrze "La MaMa" Ellen Stewart na Off-Off Broadway w Nowym Jorku.
25 października 2001 roku w czasie Konfrontacji Teatralnych odbyła się premiera kolejnego wspólnego spektaklu - Sceny z życia Mitteleuropy.
Kompania Teatr otrzymała Nagrodę Prezydenta Miasta Lublin w dziedzinie kultury dzięki Ferdydurke za 1998 r.